Sivensvans sa for siden:
Lang historie kort - jeg kom over pizzasalaten som svenskene er så kjent for, og dette er en salat som passer til så mye mer enn pizza! Egentlig til "alt" - og, den er lavkarbovennlig, spesielt om du bruker spisskål som kun har 0.90 k per 100 g.
Det florerer med oppskrifter på nettet, men jeg deler den jeg fant mest interessant (pga punkt 2) - som er hentet fra Birgittemagnussen.no
Økologisk svensk kålsalat (eller pizzasallad om du vil):
Gir ca. 4 porsjoner
1 lite økologisk kålhode eller et halvt stort (ca. 1 liter ferdig snittet kål)
1,5–2 ss økologisk hvitvinseddik (du kan også bruke vanlig hvit eddik)
2 ss økologisk kaldpresset olivenolje
½ ts salt
Ca. 1 krm nykvernet pepper
Slik gjør du:
- Finsnitt kålen med en skarp kniv, en mandolin eller ved hjelp av foodprosessor.
- Ha den i et dørslag og hell over ca. 1 liter med kokende vann. Dette får kålen til å bli mykere og saftigere.
- La vannet renne av mens du blander sammen dressingen av eddik, olje, salt og pepper i en skål.
- Ha kålen over i en bolle og hell dressingen over. Bland det hele godt sammen med hendene.
- Smak eventuelt til med mer eddik, salt eller pepper. Den smaker også godt med en teskje lønnesirup eller honning i.
- La kålsalaten avkjøles i romtemperatur, før du setter den i kjøleskapet. Der bør den få stå i minst 2 timer før servering, men den blir enda bedre om den får stå så lenge som 12–24 timer.
Kålsalaten holder fint seg i en tett boks i kjøleskapet i 5–7 dager.