< Tilbake til oversikten

Lite energi og treig i hodet etter 4 uker på lavkarbo

#1

Aktivia sa for siden:

Kan noen dele sine erfaringer og tanker om dette? Jeg er helt ny i lavkarbo og her på forumet. Jeg er kvinne på 169 cm, 40 år, og har i løpet av 4 uker gått ned 2,5 kilo og veier nå 68,5 kilo. Målet mitt er å gå ned litt til, til et sted rundt 60-65 kilo og ellers prøve dette kostholdet som mange snakker så varmt om. Har lavt stoffskifte, men er vellykket medisinert med Levaxin. Jeg spiser ca. 50 karber om dagen, og elsker at jeg ikke er sulten hele tiden slik jeg var før. Og elsker maten! Men jeg har ellers følt meg ganske rar og slapp, og de første ukene sov jeg veldig dårlig. Men det ble bedre etter jeg begynte med ketoysetilskudd. Jeg er en veldig aktiv person, sitter/hviler sjelden, og trasker rundt mesteparten av dagen. Må minne meg selv på å ta pauser!

Er glad i å trene, og liker å ta skikkelig i når jeg trener intervall og styrke. Trener helst nesten hver dag. Til saken: Etter 4 uker er jeg fortsatt treig og sløv og har lite energi, fysisk og mentalt. Har vanskelig for å snakke med folk og konsentrere meg om hva de sier og svare. Orker ikke helt å ta tak i ting osv. Jeg synes det har vart lenge, og lurer på om noen har erfaringer/tanker om dette? Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg orker å gå rundt slik, vil jo helst fortsette å være aktiv! Må jeg øke karbohydratene noe for å være så aktiv som jeg er? Har ikke så lyst å gi opp når jeg har kommet 4 uker inn i dette...


#2

HP sa for siden:

Er du i ketose? Spiser du salt? Har du forsøkt å følge ketolysekuren, 15g karbohydrater per dag?


#3

StineK sa for siden:

Jeg blir treig i hodet hvis jeg glemmer elektrolyttene. Dvs får i meg for lite salt og mineraer.

Da pleier jeg å drikke et krus buljong (finn en med lite karber) eller lage sukkerfri gele (selges på Meny) eller drikke farris eller ha en god slump seltin på maten.


#4

Aktivia sa for siden:

Takk for innspill Jeg har litt utslag på ketosestix, men har ikke prøvd ketolysekuren. Spiser mye salt, synes jeg...


#5

HP sa for siden:

Jeg opplever at jeg er treig i hodet og har lite energi hvis jeg ligger å vipper inn og ut av ketose, min grense er rundt 40-50g karbohydrater. Når jeg har vært i ketose (15-20g karbohydrater) i et par måneder så kan jeg spise opp mot 100g enkelte dager uten problemer.


#6

Yrla sa for siden:

får du i deg nok kalium og vann?


#7

Aktivia sa for siden:

Aha, det er jo interessant! Hadde ikke egentlig tenkt å bli så ekstrem, men jeg kan jo prøve en stund med mindre karbohydrater. Er litt nervøs for det, siden han som har skrevet boka om ketolysekuren skriver at den ikke passer for normalvektige. Uten at han sier noe om hvorfor...Lurer veldig på hvorfor han sier det faktisk! Noen som vet?
Hva er egentlig definisjonen på å være i ketose? På Fedon sin side skriver han at ketose foregår også ved inntak av flere karber enn på ketolysekuren. Jeg får litt utslag på ketostix om kvelden, men vet ikke om det kan kalles "ketose"...


#8

Aktivia sa for siden:

Drikker mye vann, usikker på kalium...spiser veldig sunt og det skal være en del kalium i det jeg spiser. Men vet jo ikke om det er nok...


#9

Yrla sa for siden:

du bør skrive inn det du spiser på diett.no etc. i hvert fall i begynnelsen for å se hva du mangler og for å se hvor mye fett, karbo og protein du får i deg. Der vil du se kaliuminntaket ditt også. Du må ikke være redd for å salte maten, bruk gjerne LO-salt/seltin for ekstra kalium. Du kan gå på ketolyse selv om du ikke er overvektig. Det er jo mange som fortsetter å spise slik etter at de har gått ned til normalvekt.Det han tenker er nok at normalvektige kanskje ikke trenger en drastisk reduksjon i karbohydrater, men det er helt opp til deg, det. Mange trives på ketolyse fordi da er kroppen stabilt innstilt på at fett er hovedenergikilden.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.