< Tilbake til oversikten

Avgiftning og Detoxx

guro sa for siden:

Avgifting og Detoxx

I min jakt på helbredelse for min ME, har jeg lastet ned to bøker fra nettet av personer som har helbredet seg selv. Kuren er avgifting av kroppen. Og jeg oppfatter dette som relevant for mange flere en ME pasienter. Derfor denne melding.

Den ene brukte en ayurvedisk reksekur. Den besto av en 2 uker intensiv avgifting, deretter en gjennoppbygginsfase, og så ny rensekur. Dette gjentas et antall ganger. Intensivkuren er basert på varmt kokt vann, lavglykemisk-vegetarkost, en spesiell urtekur, tarmskyllinger, massasje og dampbad samt meditasjon, yoga og akkupressur. I gjennombygginsfasen spiser man mer vanlig lavglykemisk/lavkarbo, gjærfritt. Alle råvarer skal være mest mulig organiske = giftfrie.

Full beskrivelse i boken som kan kjøpes her. Spennende bok for de som er opptatt av helhetlig naturmedisin.

www.curechronicfatigue.com/

Den andre brukte en amerikansk kur kalt Detoxx. Her fjerner man først amalgam, og selve kuren kan vare 2-3 måneder. Man spiser ’no-carb’, jeg antar det betyr ketose, og organisk. Man tar en mengde tilskudd av urter, alger og andre ting – blant annet binder disse til seg tungmetaller. Tarmskyllinger, leverskylling, badstu, massasje, lymfedrenmasje, positive tanker. I tilegg påpekes vikigheten av søvn og mosjon under kuren. Kuren må gjøres under veiledning av profesjonelle.

Man kan lese om mer om avgiftning her. Laste ned bøker for både pasient og lege, samt kjøpe remedier.

www.e-lyte.com/

I nettboken som kan lastes ned herfra:

thiscureworks.com/cfs/#read

beskriver han en mengde kilder til forurensning; mat gjennom industriell prossesering/sprøytemidler embalasje etc, toalettsaker og kosmetikk, byggematriell, luftforurensning etc. Han beskriver hvordan mange av disse stoffene påvirker kroppen, hormonsystemet og hormonproduserende kjertler, nervesystemet, slimhinner, hjerne, synet, fordøyelse/tarm etc. Selv hadde han i tilegg til ME, Irritable Bowl Syndrom, candida, parasitter, allergier og overfølsomhet, depresjon og angst, samt fettkuler. Tåkehode, konsentrasasjonsproblemer.

Han sier blant annet at man ikke kan ’fjerne candida’ ordentlig før man har fjernet tungmetaller. Candidaen ’omkapsler’ på en måte metallene, beskytter kroppen mot skader av disse, derfor holder kroppen på candidaen. Ikke så godt forklart av meg, men har dere hørt om det før?

Han sier også at kroppen ’stuer vekk’/uskadelig gjør enden tungmettaler ved å lagre dem i fettvev. Dette kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt fordi kroppen beskytter seg. Hørt om det før?

Noen som har gjennomført slik avgifting eller hør om dette før?

Interessant hvor viktig det er med svetting og badstu for å avgifte kroppen. Og jeg som har brukt antipersperant bestandig …

Muskat sa for siden:

Først skal jeg bli økonomisk uavhengig, slik at jeg kan ta noen måneder fra fra jobben hvis jeg trenger det.
Så skal jeg fjerne alt amalgamet.
Så skal jeg finne meg en guru som kan hjelpe meg med alle stegene i en avgiftingskur, og bo et sted hvor det er mulig å få tak i alt man trenger økologisk.
Så skal jeg si hvordan det virket.
Jeg har stor tro på slikt som dette, for vi stapper kroppene fulle av kjemikalier vi ikke kjenner til. Men slik samfunnet er innrettet i dag krever det mye energi og ressurser å gjennomføre, og dessuten er det veldig vanlig å bli syk av prosessen. Bare amalgamsaneringen alene kan føre til en dramatisk oppblomstring av alle plagene vi har, og er det noe jeg ikke trenger for tiden så er det å bli verre.

Men dette er enda en grunn til å ta vare på tannhygienen til barna. Hold tennene deres frie for fremmede stoffer!!! Gi barna gode vaner som gjør at de ikke ender opp med alle våre forgiftningsskader!

Muskat

Summer sa for siden:

Ayurveda og rensekurer er veldig spennende! Og absolutt relevant for de fleste som vil ha god helse! :)
[/size][/font]

Dette høres veldig spennende ut! Jeg får alger av tannlegen min når han fjerner amalgam. Litt morsomt i grunnen, først må jeg "tygge" grønnt algepulver, så får jeg en sånn stor gumidings rundt tannen og ut over munnen så ikke noe skal lekke ut, og så får jeg alger igjen etterpå.:) Det beste både for miljøet og oss selv er å spise økologisk og mest mulig råvarer (ikke industrielt bearbeidet). [quote]toalettsaker og kosmetikk, byggematriell, luftforurensning etc. Han beskriver hvordan mange av disse stoffene påvirker kroppen, hormonsystemet og hormonproduserende kjertler, nervesystemet, slimhinner, hjerne, synet, fordøyelse/tarm etc. [/QUOTE] Jeg bruker ikke deodorant med aluminium (da er så godt som alle deodoranter utelukket..:rolleyes: jeg har funnet to stykker uten...) Og jeg bruker bare rene natur kosmetikk uten mineraloljer og parabener. Det er egentlig ganske skummelt det der. Det er også påvist at slike duftelys, og slike luktegreier som man plugger i veggen, og parfume kan gi i tillegg til alergier, hodepine og søvnforstyrrelser hos spesielt kvinner og barn (husker ikke hvorfor det, kansje de var de eneste som var forsket på i det studiet?): Ja, den forklaringen jeg har hørt er at candidaen "spiser" tungmetallene. Synd det koster så masse å fjerne,...[/size] har hørt det, men kan ikke utdype noe mer... Jeg har hørt om det, og jeg har prøvd det meste av dette, men ikke samlet, det har vært litt sånn hver for seg. Tannlege min sa til meg at jeg burde spre fjerningen av amalgamen utover litt tid (ikke alt på en gang). Og så har jeg fått noen kapsler med noe algegreier når jeg har vært der, og fått beskjed om å ta store doser med c vitamin (og en til som jeg ikke husker i farten) før jeg kommmer dit. Hva var det jeg begynnte på nå? -Jo, han sa at det ville være bortkastet å ta kuren før jeg er ferdig med å fjerne amalgamen. Det går jo fint for veldig mange å bruke det, kroppen vår er veldig motstnds og tilpassningsdyktig. (bare tenk på dem som røyker og blir 100 år...:p) men endel reagerer også på det. Du kan jo prøve uten å se om det skjer noen endring? Eller bytte merke...:D

guro sa for siden:

Det ayurvediske kuren er ikke så dyr og kan gjøres hjemme. Den er nok forsiktigere enn den andre og må gjøres flere ganger. Den andre er nok dyrer. men omfanget av hva man må gjøre og hvor lenge etc, avhenger jo av problemene man har.
[font=Verdana][/font]
Jeg har planer om å legge ut beskrivelser etterhvert.
[font=Verdana][/font]
Jeg har begynt å drikke kokt varmt vann på fastende om morgenen. Også har jeg kjøpt ny deodorant i dag, aluminiumfri, på helsekosten. Og spiselig tannkrem. En liten begynnelse på bedre vaner. Kostholdet har jeg jo allerede gjort gode forbedringer på, men mer kan gjøres. Også skal jeg bestille tannlegetime, for å begynne å bytte ut amalgamet.
[font=Verdana][/font]
Det ene er forebyggende. Det å sørge for å gi kroppen det den trenger av næring, mosjon og god hygiene, badstu. Bruke naturlig kosmetikk og vaskelmidler etc. Dette for å sørge for at kroppen eri form til å klare og håndtere den forurensning som er uungåelig.
[font=Verdana][/font]
Det andre er å avgifte når en først er blitt syk, fått symptomerpå at noe er galt.
[font=Verdana][/font]
Jeg har planer om å legge ut beskrivelser/oppskrifter/tips etterhvert. For jeg skal helt klart prøve.

Summer sa for siden:

Hvilken tannkrem og deo har du kjøpt da?

guro sa for siden:

Tannkrem: A.Vogel/Echinacea (solhatt)
Deo: Jason/Aloe vera
[font=Comic Sans MS][/font]
Hva bruker du, Lise?
Er du ferdig med å fjene amalgamet? Holdt på lenge? Ble det dyrt? Brukte du vanlig tannlege?

Summer sa for siden:

Nei jeg er ikke ferdig. ca 1.200 pr tann tror jeg, og jeg går til en sånn... sånn... eh...en fin tittel som jeg ikke kommer på i farten. I allefall så er det en tannlege med videreutdanning i naturmedisin. Kjempedyktig!

Jeg bruker nå en deo jeg ikke husker navnet på, og har brukt aloevera deo og tannkrem bruker jeg en aloeveratannkrem fra FLP (sånt som vi selger selv).

Summer sa for siden:

Du Guro?
Disse bøkene dine snakker de om kroppstyper som Kappha Pitta og Vata? Ild, luft og jord?

guro sa for siden:

Ja. ME er en Vata-ubalanse. Kanskje derfor jeg blir værre om vinteren? Har kjøpt Vata te i dag også.

Marianne sa for siden:

[quote]Guro:
[size=3][/size]
Han sier blant annet at man ikke kan ’fjerne candida’ ordentlig før man har fjernet tungmetaller. Candidaen ’omkapsler’ på en måte metallene, beskytter kroppen mot skader av disse, derfor holder kroppen på candidaen. Ikke så godt forklart av meg, men har dere hørt om det før?[/QUOTE]
Dette er riktig ut fra hva jeg har lært. Skal se om jeg finner litteratur på området.
Jeg hadde Candida for en del år siden, ifølge en lege som også var naturmedisiner, fulgte hans råd, og har nå ingen merkbare plager. Hans råd gikk på kosthold, fjerne all amalgam og jeg fikk tabletter (noen spesielle sterke, husker ikke hvilke, reseptbelagt og dyre kanskje).
[color=teal][/color]
Jeg gikk også til vitamin- og mineralterapi hos en homeopat. Ja, jeg fikk homeopat-medisin som skulle støtte utgiftningsprosessen også. Jeg kan kanskje finne papirer på hva jeg tok denne gangen. Det var nok helt sikkert Mercury - homeopatmedisin.

Jeg fjernet all amalgamen min i løpet av, ja jeg husker ikke sikkert, under ett år kanskje. Jeg gikk til en tannlege med kompetanse på området, som holdt til i Oslo. Det kostet jo litt, men tror ikke det kom i opp i mer enn 4-5.000 kroner.
Tannlegen må ha spesielt utstyr. Ikke går til "vanlig" tannlege å gjør dette!
Jeg hadde en maske over ansiktet, koblet til et avsug som sugde opp kvikksølvdampen. Det er dampen som dannes når amalgamet fjernes som er farlig, ikke evt. biter som du svelger.

Marianne sa for siden:

Jeg drikker forresten Detox Tea nå, fra Ancient Herbal Formula. Den er veldig god!

[color=#008080][/color]

guro sa for siden:

Spennende Marianne! Jeg tror ikke jeg har candida selv, men skal prøvedenne testen i morgen tidlig.

newleafhealth.com/saliva_test_for_candida.html

Tar det et helt år å fjerne amalgamet? :( Jeg ska gå til spesial tannlege her. Helt sikker. Min vanlige tannlege sa det var bortkastede penger og stoppet meg i fjor. Jeg kunne vært ferdig. Ja, ja. Livet er lang - heldigvis.
Også må jeg finne en god måte å måle tungmettaler forgifting på. Har lyst til å dokumenter eventuelle resultater. En god hårminelaranalyse i hvertfall? Kanskje noen boldprøver? Tips? Anyone?

Gine sa for siden:

For noen år tilbake målte homøopaten min at kroppen min hadde lagret (var forgiftet?) av kvikksølv, alkohol og kortison... Hun målte også at jeg hadde candida.

Kortison hadde jeg brukt i nesten 30 år - så den er grei å forklare. Ett av symptomene på kortisonforgifning var sånne ille forkjølelsessår på munn eller i nese. Dette var noe som plaget meg flere ganger i året.

Jeg hadde akkurat snekret veranda med impregnerte materialer, de inneholder kvikksølv. Jeg fikk forferdelig eksem på hendene mens jeg drev med dette. (Tror ikke dagens impregnerte materialer inneholder kvikksølv, heldigvis!)

Og alkohol, ja det har vært noen foferdelelig fuktige fester i 20-åra...:full:

Vel, homøopaten anbefalte hvitløk. Naturens eget rensemiddel! Og algetablettene Chlorella A. De var også enestående sa hun.

Jeg tok 4 algetabletter 3 ganger om dagen og et par kapsler med hvitløk. Etter 3 månder kunne ikke homøopaten måle noen forgiftninger. Gikk på candida-kur samtidig.

På eget initiativ har jeg fortsatt med å ta en hvitløkskapsel og 4 algetabletter en gang om dagen, bare som forebyggende...

guro sa for siden:

Av en eller annen mustisk grunn datte ned mange B-ord i meg når jeg leste dette. Balkong, badstu, bade ... :p

Hvordan målte hun forurensingen/tungmetallene dine, noen maskin? Du har tatt hårmineralanalyse også? Kom det fram noe slikt der? Han ene jeg leste om tok frysetørret hvitløk og Chorella, sammen med masse annet.

Vet ikke om jeg har noen målbar 'forgifting' men tror at lever og tarm skulle vært skikkelig renset.

Summer sa for siden:

Og det slet kroppen din med mange år etterpå?

Gine sa for siden:

Ja, det var B-tiden... :cool:

Homøopaten målte forgiftningene med en maskin som kalles for Vega-tester. Hele systemet er utviklet i Tyskland og bygger på teorien om at hvert organ i kroppen har sin egen frekvens. Så sender de inn denne frekvensen inn gjennom pekefingeren og måler motstanden i kroppen. (Veldig-veldig enkelt forklart). Så hun måler hvordan lever, lunger, beinbygning, ledd, hud osv har det + matvareallergi, forgiftninger +++. Det hele er gjort unna på mindre enn 1 time og det gjør ikke vondt!

Vegatest har vært til stor hjelp for meg. Min erfaring er at den er en god veileder når det gjelder hva jeg kan spise og ikke spise, men den er ikke 100% pålitelig, mer 90% pålitelig. Det er mer hjelp enn helsevesenet har klart å gi meg!

Jepp, har tatt håranalyse for å finne ut av vitamin- og mineralubalanser og mangler i kroppen. Men det var etter noen runder hos homøopaten, slik at da hadde jeg klart å rense ut diverse forgiftninger!

Gine sa for siden:

I følge homøopaten så gjorde den det ja :confused: . Og jeg hadde ikke fortalt noe om ville fester på forhånd. Men jeg vet vel et par-tre fester hvor kroppen min reagerte veldig merkelig på det jeg drakk, så det var sikkert da. Har så å si alltid hatt kontroll selv om jeg har drukket mye, husket alt dagen derpå og svært sjelden fyllesjuk...

Min teori er at kroppen min får noe (alkohol/mat+???) den ikke takler, så putter kroppen det på 'vent'. Og der forblir det til vent-boksen enten renner over og jeg får merkelige plager, eller til kroppen får overskudd til å rydde opp. Dessverre har jeg nok over veldig lang tid fyllt opp med ting som har havnet på 'vent' og kroppen har aldri fått tid eller energi til å rydde.

Men kroppen min går lysere tider i møte, jeg skal være snill med den og gi den riktig mat og stelle pent med den...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.