< Tilbake til oversikten

Yogurt og lavkarbo

Mum 4 2 sa for siden:

I boka Low Carb Smoothies skriver Dana Carpender litt om vanlig yogurt og karber (hun nevner bl. annet boka GO Diet). Der pekes det på at utenpå yogurt så står det at det f. eks. er 12 gram karbohydrater pr "cup". Dette mener de gjelder melken i form av lactose, mens det i yogurt, er mindre, fordi lactosen blir omdannet til melkesyre, og dermed etterlater seg 4 gram karber av de opprinnelige 12 (4 gram useable carbs).

Noen som vet mer om dette?

Evt. har lest den boken av Jack Goldberg og Karen O`Mara?

Jeg blir litt fristet til å bruke en del vanlig yogurt i smoothies av å lese dette, til tross for at melkeprodukter gir meg søthunger. Har også stor tro på biolas egenskaper (den uten smak), og vil tro at det samme gjelder karber her. Biola har jo også vært gjennom en syrningsprosess.

Må forske litt på dette, dvs. prøve meg litt fram, samt at jeg må søke etter og lese artikler.

Nille sa for siden:

Har vært borti den diskusjonen på utenlandske Atkins forum ja..... men akk, vi Atkins'ere må pent telle alle karbene ja....:( Det var iallefall beskjeden fra Atkins support "over there".

Men hva Lindberger'e må - det vet jeg ikke. Interessant dette..... :ja:

Mum 4 2 sa for siden:

Enig at det er interessant, og jeg ble litt forundret. Spesielt siden jeg får søthunger...

Så flott med svar fra deg som følger Atkins.:) Leit det der med karbene da.... :( , men men, det er jo dem vi ikke "tåler".

Skal prøve å huske og spørre Lindberg-lege om det neste gang (juli). Hvis ikke ammetåka er så tjukk at jeg glemmer alt da :rolleyes: . Har en skremmende tendens til det for tiden.

Nille sa for siden:

HP !!!!!!!!!!!!!!!
Dette er ditt felt !! Kan du komme med input please ???????? :snill:

PS .......roper jeg høyt nok så MÅ han jo høre !!! :p

Kristian sa for siden:

Melkesyrebakterier som fins i yoghurt og kulturmelk spiser melkesukker og omdanner dette til melkesyre.Derfor den syrlige smaken. dermed så skal det være mindre karbohydrater i ferdig syrnet yoghurt enn i utgangspunktet. Men at det skal forsvinne 2/3 . det tviler jeg på. I så fall så skulle den ha vært merket med det tallet som den har når den er i butikken.

Hadde vært interisankt å analysert en yoghurt men vi har ikke analysemetode for karbohydrater.

Det er jo også bevist at yoghurt naturell har en slankende effekt. kanskje det er mindre KH?

HP sa for siden:

Hva er mitt felt? :confused: Søthunger + melkeprodukter? Det erfarer jeg hver dag det... ikke lett å slutte med melkeproduktene gitt... :rolleyes:

Tror Kristian har svart for merkingen. Og en anne ting er vel at det er litt forskjell på norske og amerikanske melkeprodukter når det kommer til innhold, og merking - Nille?

De kunne jo markedsført produktet med: "Naturell - den uten tilsatt sukker" ;) Klart den har en slankende effekt... :rolleyes:

HP sa for siden:

På Lindberg er sukkerfri youghurt bra forresten. Biola naturell er best, selv om den har litt fruktose. Best grunnet at bakteriekulturen ikke er vegetabilsk, og dermed overlever helt ned i tarmen :)

Kristian sa for siden:

Vegetabilsk bakteriekultur:confused: Hva er det? grønne streptokokker:confused:

HP sa for siden:

Aner egentlig ikke, men det er ihvertfall en annen kultur i biola enn i yoghurt. Og den i yoghurt er ikke særlig happy med magesyren vår...

Vet bare hva jeg har blitt fortalt jeg når det gjelder yoghurt ;)

Mum 4 2 sa for siden:

Dette er hva Tine selv sier om probiotika i biola, sitat sakset fra brosjyre for helsepersonell på www.biola.no :

[font=Bembo-Italic][size=2]"Probiotisk” [/size][/font]er gresk og betyr ”for livet”. Probiotiske melkesyrebakterier har evne til å overleve i fordøyelsen og til å ”bosette seg” midlertidig i tarmen. Dette er viktige forutsetninger for å kunne gi helsefremmende effekter, og skiller de probiotiske bakteriene fra melkesyrebakteriene i vanlig syrnet melk og yoghurt."
[size=2][/size]
Selv er jeg blitt anbefalt å drikke biola av homeopat. Han ville også at eldste sønnen min skulle drikke det pga. gjentagende urinveisinfeksjoner. Men han tåler ikke melk. Dermed kjøpte jeg sånn pulver med probiotika (melkesyrebakt) til han.
[size=2][/size]
Til slutt: Hadde vært kjekt om det hadde gått an å analysere karbene i yogurt og biola ja.....

Men inntil videre, så fortsetter jeg som før, med små mengder biola, og helst til kvelds for å unngå søthunger hele dagen.

Nille sa for siden:

Nå er det ikke SÅ mye karber i yoghurt naturell eller biola naturell at det på grunn av karbene skulle være noe problem å spise litt. Det er vel heller det at enkelte får søtsug av den som er problemet...... Jeg vil iallefall uansett forholde meg til det karbetallet som står på boksen. Og så håper jeg at det kommer gresk yoghurt i butikkene. Det har de i både Sverige og Danmark. Den er tykkere og smaker mye mye bedre enn den vi har pr i dag. Er det noen som har sett gresk yoghurt i salg i Norge ? :snill:

Mum 4 2 sa for siden:

Har du sjekket innvandrerbutikker? Mener de har det der. Iallfall i naturell variant.

Nille sa for siden:

DET var en god ide !! Det har jeg ikke sjekket ! Tusen takk for tipset :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.