< Tilbake til oversikten

Etter 5.5 år med lavkarbo trenger jeg hjelp og råd. Vekten øker!

#1

r.o sa for siden:

Nå er det min tur for et fortvilt sukk... Var kjempefornøyd med lavkarbo
i mange år. Hadde aldri over 20 karber og veide maten om jeg hadde mulighet. Hadde full kontroll og gikk ned 9 kg veldig fort. Det ble for mye for lille meg og jeg "spiste meg opp" 2 kg. Etterhvert har det kommet 1 kg til hvert år og det var greit med alderen tatt i betraktning. Det som ikke er greit at i de siste 6 mnd har jeg lagt på meg 4 kg og veier nå mer enn når jeg startet med lavkarbo.
Er fullstendig klar over at jeg mosjonerer mindre men spiser lavkarbokosthold hele tiden med veldig få "sprekk" som alle har vært planlagte.
Vet at jeg spiser for mye mat og selv om det er ganske ok mat så inneholder det akkurat litt for mye karber (30-40). Disse kommer mest fra fløte, søtning, mandler, nøtter og mye grønnsaker (sellirot, knuteål, blomkål, brokkoli, squash,salat, litt minitomat, agurk)
Har veldig lyst å legge litt av "ansvaret" på noen og få en ferdig dagsmeny for en uke eller to :). Finnes det noen som har ferdig dagsmenyer som jeg kunne følge?
Trenger rett og slett en spark bak for å gidde å fortsette :) Er det noen her som kan hjelpe?


#2

kamp sa for siden:

Hva spiser du? Har du et par dager eks kan kanskje noen hjelpe deg bedre?


#3

r.o sa for siden:

Spiser tyrkisk yougurt til frokost med frø oh kli og soyamelk, usøtet.

Lunch gjerne 2 brødskiver fra norges bakeri med masse skinke og ost. Eller salat med masse tunfisk, kjøtt, kylling, et lite minitomat. Ofte litt ost som snacks eller mellommåltid.

Middag masse kjøtt kylling eller fisk med tidligere nevnte grønnsaker.
KVelds blir ofte noe "lavkarbo-snadder"

Kan lavkarbokosthold og vet at mitt problem etter det første året er at kroppen lærte trikset med lavkarbo og nå må jeg passe på både karber og kalorier. Det trengte jeg ikke forste 12-18 månedene.

Det jeg ønsker er et ferdig opplegg som jeg kan følge. Kan alle prinsippene men trenger hjelp nå å motivere meg selv til å fortsette. Noen som har en klar meny som jeg kan følge.


#4

Carisma sa for siden:

Ville vært forsiktig med både youghurt og brød samme dag


#5

Storemy sa for siden:

Les deg opp på tarmbakteriers betydning for helse og vekt. For eksempel Fedon Lindbergs nyeste bok. Og les ekstra om vannløselige fibre og resistent stivelse, som ikke blir spesielt godt forklart i forhold til tarmbakteriene. De gode tarmbakteriene kan lide under et lite gjennomtenkt kosthold. De dårlige tarmbakteriene pleier å klare seg! Og de gjør at du tar opp flere hundre kalorier ekstra om dagen.


#6

Lenno sa for siden:

Usikker på om det treffer akkurat det du ber om, men kostdoktorn.se har en toukers kom-i-gang-utfordring med lavkarbomeny. Har ikke prøvd den, men noen av oppskriftene deres. Alt har vært enkelt og lage og godt på smak :)


#7

Sofagubben sa for siden:

Nå er ikke jeg noen ekspert på annet enn min egen kropp og hva som stemmer for meg behøver ikke stemme for andre, så ta det jeg sier kun for det som det er, min personlige erfaring...

Jeg tror du burde begynne å telle kalorier. Selv fikk jeg først virkelig fart på vektnedgangen da jeg begynte å telle kalorier. Jeg regnet ut hvor mye kalorier jeg trengte på den vekta jeg til enhver tid befinner meg på, deretter satte jeg opp mine måltider med endel mindre kalorier enn jeg da trenger. Dessuten passet jeg på å innenfor matskjemaet mitt, øke andelen fett.

Da jeg regnet ut kroppens grunnleggende kaloribehov (basic metabolic rate (BMR)) ( søker du på Google, så finner du formelen eller en kalkulator for å regne ut BMR) og så regnet ut hvor mange kalorier jeg fikk i meg, så skjønte jeg grunnen til at vektnedgangen min gikk seint. Jeg vet mange på "lavkarbo" prediker at en ikke skal telle kalorier, men personlig er jeg uenig i det. Jeg teller selv karbohydrater, fett, proteiner og kalorier, dessuten passer jeg på å få i meg de vitaminene jeg trenger, samt tar ekstra tilskudd av Omega 3 og jeg drikker store mengder vann fordelt ut over dagen.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.