< Tilbake til oversikten

Liste over lavkarbo produkter

#1

MadSilence sa for siden:

Heisann! Er BRAND NEW på forumet her! MYE bra info! MEN jeg har lett lenge og googlet endel etter følgende. Finnes det på dette forum eller andre steder en liste over JA mat og NEI mat? altså ned til produktnivå? f.eks bremykt, norvegia. etc?=) Samt ting man BØR styre unna?

Oppskriftene fant jeg! MANGE GODE!!! =)


#2

Maja Èlen sa for siden:

Hei og velkommen hit! :blomster:
Jeg har ikke sett en slik produktliste du tenker på. Men jeg syns DENNE oversikten er veldig bra og beskrivende.
Ellers bruker jeg den vanlige Næringstabellen om jeg lurer på om et produkt er ok eller ikke. Leser av karbohydrater pr. 100 gram.


#3

sylwester sa for siden:

Gå inn på kostholdsfilosofier og les litt. Velg en og bytt hvis det blir for vanskelig eller du ønsker en annen linje. Oversikten til Maja Elen hører til LCHF som baserer seg på å være enkel heller enn perfekt. Det kan være en greit løsning for noen, men hvis du virkelig liker liste opp og liste ned med ok produkter så ta en titt på Atkins siden der har du akkurat det.




#6

MadSilence sa for siden:

Carisma! Den var digg ja!

MEN! er det noen her som kan anbefale ting de liker ?

jeg har til nå f.eks

Grillpølse
Wienerpølse
salat(egg, fetaost, kyllingfilet revet, selskapsdressing,ost)
Atkins bar
Til nød Wasa Rugsprø med masssssse ost

Trenger flere forslag å rotere på. gjerne enkelt å tilbedrede eller rett fra butikk(som grillpølse 30 sek i microen GO) mmm xD

:D


#7

Maja Èlen sa for siden:

Jeg har nylig prøvd å samle ting som jeg lager ofte og liker inne på en egen blogg. Ta gjerne en titt der: litekarbo.blogg.no/


#8

Carisma sa for siden:

Altså, lavkarbo er helt vanlig mat. Ikke noe fancy, ikke noe spesielle ingredienser, ikke noe man trenger lister over. Bare kutt ut brød, pasta, ris og sukker og spis ordentlig mat.


#9

BenteR sa for siden:

Jeg spiser variert og vanlig mat, akkurat som jeg gjorde før jeg startet og leve ketogent. Jeg passer bare på at summen av karbohydrater i hvert måltid (+ protein og fett) er slik at det passer inn i min diett.
Unngår selvsagt sukker og matvarer som inneholder mye karbohydrater, men kjøper ikke noe spesiell mat akkurat. Bruker minimalt med halvfabrikata, det eneste jeg kommer på i farten er at vi en sjelden gang har pølser og skinkebokser.


#10

Henri85 sa for siden:

Så altså grove pasta/fullkorn , brun ris er nei nei ?
Merkelig dette siden det er bare det jeg spiser etter at jeg tok bort poteter, junk food , ferdigmat , etc,

Har verken gått opp eller ned etter jeg havnet på 80 tallet for noen år siden , så det passer meg fint at det er stabilt.
Du blir hva man spiser =0))


#11

BenteR sa for siden:

100 gram kokt brun ris gir deg 22 karbohydrater og omtrent det samme gir 100 gram med kokt fullkornspasta.
For meg som lever ketogent er det helt utelukket; jeg spiser 5 karbohydrater (fra grønnsaker) til hvert måltid/max 25 karbohydrater i døgnet.
Lever du derimot etter en annen filosofi (lavkarbo er alt opp mot 150 karbohydrater) så kan du nok spise litt av disse produktene.
Alt avhenger hvilken filosofi man følger :)
Om du er fornøyd med vekten og den holder seg stabil ved et slikt kosthold, så er det jo helt supert :)


#12

Henri85 sa for siden:

Ja det stemmer mye sant i det ;)


#13

sylwester sa for siden:

Ris, fullkorn eller ikke, er uansett for det meste karbohydrater.
Tror det er i størreelsesorden at 100g kokt ris tilsvarer 3 poteter i antall karbohydrater. Må man spise stivelse så er dermed 1 potet et mye bedre valg enn både ris eller pasta, uansett fullkorn eller ikke.

Spis salat for å få i deg fiber. Ikke stivelse!


#14

Henri85 sa for siden:

Er du nå så sikker på det ?

Du har jo pasta som et laget av bønner ( mel )som kjent rike på fiber, proteiner, laaangsomme karbohydrater, og det lille som finnes av fett er for det meste umettet, sunt fett.

Har et par pakker pasta som er laget av kidneybønner fantastisk gode.


#15

TrillTrall sa for siden:

Hun snakket nok om vanlig mel-pasta, bønnepasta og kikertpasta blir noe annet, men inneholder nok for mye karbohydrater om man er i ketose f.eks. Kikertpasta er godt da! :)


#16

Henri85 sa for siden:

Ja det kan godt stemme , men nå er ikke jeg i noe ketose og ikke skal jeg heller ;)


#17

sylwester sa for siden:

De aller fleste vil bli lurt av det siden mange av produktene har vesentlig lite bønner i seg. F.eks. denne fra Sopps har bare 30% bønner og reuserer altså karbohydratene med 10% fra vablig pasta. 70% av den vil være like "kjappe" karbohydrater som i vanlig pasta for det er akkurat samme melet.

Når det er sagt ser jeg at man kan få rene bønnepastaer hvor karboinnholdet er som å spise svarte bønner. Ja, de kan brukes i f.eks. LCHF, men de smaker vel ikke lengre det folk oppfatter som pasta?

Litt vanskelig å lese det ut fra kosthldsfilosofien din "Fillippinsk"..


#18

Henri85 sa for siden:

Kjøper kun økologisk pasta fettuccine (bønnepasta) økologisk grønne soyabønner.
Næringsverdi pr. 100 g: Energi 327 kcal, protein 44,8 g, fett 4 g (herav mettet fett 1 g), karbohydrater 17,1 g (herav sukkerarter 10.6 g), fiber 20,2, salt 6 mg.

Jeg syns den smaker godt , vet ikke helt hvordan jeg kan beskrive smaken på pasta fettuccine.
Du kan jo koke den med grønnsak/kylling buljong , tja ja det er bare noe jeg skrev da jeg registrerte meg.


#19

sylwester sa for siden:

Litt høy andel karber for min del, men det er jo ca. lik svarte bønner. Mye proteiner så det hadde kansje fungert som en del av et vegatarisk måltid.
Hvor kjøper du disse?

Kostholdsfilosofi kan du endre. Klikk:
Kontrolpanel > Endre dine detaljer

Endre teksten og klikk [Lagre endringer]. Easy peasy :-)


#20

Henri85 sa for siden:

Jeg kjøpte de hos økoland som holder til på Sandnes www.okoland.no
Første gang var de priset til rundt 35 40 kr stk, så ble de satt ned til 10 kr pakken pga at de gikk ut om ca 1.mnd , så jeg kjøpte 20 stk , 10 av grønne soyabønner og 10 av røde soyabønner....

Okey takk takk supert ,



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.