Serveres med bærsaus, appelsinfileter pg sitronmelisse
Lages i springform 24-26 cm
1. Sitrongele: Bløt gelatin i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinplatene i 1/2 dl kokende vann. Bland sammen 1 dl saft og 1 dl vann,tilsett gelatin blandingen. Settes kaldt til den nesten begynner å stivne.
2. Bunn: Rist havregrynene i en tørr panne sammen med fruktose til de begynner å bli gylne. Avkjøl. Kjør havregryn og nøtter i fooprosessor. Tilsett smør slik at deigen samler seg. Press blandingen i bunnen av springformen.
3. Ostekrem: Bland kesam, ost, fruktose og vaniljeessens i en bolle. Stivpisk kremfløten. Bland alt forsiktig sammen med geleen og fordel kremen utover nøttebunnen. Sett kaken kjølig minst 1-2 timer før servering.
Rå bærsaus
200 gram bær
25 gr fruktose
1/2 dl vann
Kok vann og fruktose til lake og avkjøl. Mos bærene og press den gjennom en sikt for å få ut steiner og skinn.Smak til bærsausen med sukkerlake.
Nilles bearbeiding:
Fant ikke sitronsaft i butikken, kjøpte appelsinsaft isteden. Det var MEGET vellykket. Nytt og friskt. Appelsingele !!
Brukte 100 gram valnøtter (istedenfor havregryn) og 100 gram mandler (kjørt i hurtigmikser) i bunnen sammen med smør, Splenda og litt kanel - også veldig vellykket.
I ostekremen brukte jeg selvfølgelig vanlig Philadelphia, 2 ss Splenda isteden for fruktose og 1 ss friskprese appelsinssaft + litt revet skall isteden for sitron.
Til sammen ble dette mye mindre karber enn originalen - 1,5 karber pr stykke (totalt 12 stk i hele kaka).
Som bærsaus hadde jeg 4-5 jordbær som jeg kjørte sammen med ca. 200 gram bringebær. Smakte til med splenda. Det ble altfor mye saus selvfølgelig, men sønnen min spiste den med skje !!
Nå lager jeg denne og Key Lime kaka annenhver gang for litt variasjon. Men sitronvarianten lager jeg aldri lenger......
Jada mofe, jeg brukte Splenda jeg, og det er jo nesten samme greia, iallefall bruker jeg dem om hverandre !Se nedest, der har jeg skrevet hva jeg byttet ut etc.:)
Har blitt gjort oppmerksom på noe som kan misforstås her:
Jeg mener at det er - (minus) 1,5 karber pr stykke i forhold til originalen. Altså at det er 1.5 karber mindre pr stykke. Ikke at det ER 1,5 karber pr stykke !!
[color=purple][/color]
Næringsinnhold i hele kaka er:
Kalorier: 3127 Fett: 291 gram (83 %) Netto karber: 40 (5 %) Protein: 90 gram (11 %)
[color=#800080][/color]
Om man deler den i 12 deler blir det pr. stykke:
Den smaker mye bedre en høykarbo ostekake faktisk. Hver gang jeg har servert den har den forsvunnet på et blunk og alle ber om oppskrift ! Ja jeg brukte Fun Light appelsinsaft ! (+ litt revet appelsinskall oppi)
[color=purple][/color]
Den andre ostekaken jeg lagde - New York Style Cheesecake (som bakes i ovn) fikk jeg høre smakte bedre enn ostekaka på Cafe Sting i Stavanger, - og det er litt av en kake !! Det må ikke være høykarbo for å smake best !
Åååå... jeg har så innmari lyst på en sånn ostekake. Her jeg bor får jeg ikke fatt i Kesam. (Bor ikke i Norge altså). Har dere noen forslag til hva jeg kan erstatte den med? Jeg pleide å lage min egen kesam tidligere ved å henge kefirmelk "til tørk" i et klede og la det renne av. Men det blir kanskje for mye karber?
Dette hørtes godt ut! Dersom jeg tar med en slik kan jeg kanskje spise et stykke kake i konfirmasjonen til niesen min jeg også. Heldigvis skal de ha koldtbord, så maten ellers er reddet. Hvem vil vel ha brød når man kan forspise seg på diverse kjøtt, fisk og fete salater :-)
Men jeg lurer på en ting: Blir det ikke enda litt mindre karber i kaka dersom man bruker en fullfettvariant av kremosten? Jeg fant i alle fall litt forskjell på Philadelphia Light og vanlig Philadelphia da jeg sjekket, men jeg husker ikke tallene nå.
Grunnen til at det står Light er nok at fedon, som oppskriften er utviklet av, er mer restriktiv på fettet. I tillegg er lighten litt syrligere enn den vanlige syns jeg, kan hende det har hatt noe å si. Men som sagt, er nok mest fordi han begrenser fettet også.
Nam nam nam, jeg lagde Nilles versjon i dag med fun light appelsinsaft. Hurra! Jeg kan spise god kake med god samvittighet! Jeg lagde den uten saus, er ikke så veldig glad i akkurat det. Men lurte litt på, tror dere det er mulig å lage et geleklokk oppå kaka med gelantin og saft? Har brukt vanlig gele før men vet ikke om det blir glatt og klumefritt med gelantin...?
Alt. 1:
Du kan lage med 3 dl appelsinsaft, 2 ss splenda, 2 plater gelatin. Den fineste lokket får du om du gjør som følger:
Bløt opp 2 gelatin plater i kaldt vann. Kok opp applsinsaft, 2 ss splenda. Skum av, sil og ha i gelatinplatene en og en. Rør til det er oppløst.
Så kommer det som er viktig: La geleen stivne. Hel stivneet gelei hurtigmixer til en jevn "krem" og stryk den over kaken. Det er slik Pascal lager lokk til iskaka si (bare at de bruker sukker da). Knallgodt.
Om du ønsker litt variasjon er et hett tips:
Alt. 2:
Heistad bringebær gele. Lages etter anvisning på pakka. La den av kjøles til helt kald, gjerne litt "seig" og hell den over. Dette gir en smaksammensetning som er helt knall !
Alt. 3
For litt flottere kake: Kjøp frosne bringebær. Legg to lag tørkepapir utover et brett. ha bringebærene på papiret og la dem tine. papiret trekker opp overflødig væske. Legg bringebærene et og ett med topp opp oppå kaka. begynn ytters og legg rundt og rundt til midten. Hell kald, gjerne litt "seig" gele bringebærgele som Alt.2 - over. Og du har et delikat og ikke minst knallgodt "bærlokk" på kaka. Denne har jeg fått mange oppskriftforepørsler og bestillinger på !
I går lagde jeg iskake og holder på med gelelokk Alt.1. akkurat nå. Oppskrift følger !
Altså, forstår jeg det riktig hvis ostekremen inneholder 12,5 plater gelatin, 2,5 dl fun light og 3,75 dl vann??
Det står 2 1/2 sitrongele, men synes dette høres fryktelig mye ut. Er jeg på bærtur??
Yess, du er på bærtur, men det er vel min skyld da jeg har vært uklar:
[color=purple][/color] Presisering:
[color=purple][/color]
Ostekremen inneholder 2.5 dl sitron gele (laget av 1 dl Fun light sitron/lime, 1/2 dl vann og 5 plater gelatin som det står i oppskriften) + 3 dl kesam 1%, 200 gr (1 beger) kremost naturell light, 2 ss fruktose, 1 dråpe vanilje essens, 2 dl kremfløte og 1 ss sitronsaft
Er ikke helt sikker på hvor du får 12,5 plater gelatin fra .... men kanskje det er fordi du har regnet 2,5 porsjoner og ikke dl ?
[color=#800080][/color]
Har du laget det slik du sier får du en helt annen konsistens og det blir mer gelekake enn ostekake ! :)
Yessir !! Det har jeg vettu. Og den er knallgod og !!
[color=purple][/color] Karen B's New York Style Cheesecake
[color=purple][/color]
Karen er kokk og er "hjernen" bak denne utsøkte varianten ! :sikle:
Hvis man måtte gange opp med 2,5, slik jeg leste det, så ville man måtte bruke 12,5 gelatinplater. Men, jeg skjønte at det ikke stemte, så da tok jeg 7- bare for sikkerhetsskyld. :)
Kaka ble som ostekake, men smakte ikke vanlig ostekake. Jeg synes den var grei, men ingen av de andre ostekakeelskerne likte den i det hele tatt.
Prøv en gang med vanlig mengde gele, så smaker den garantert mye bedre ! Den ER virkelig god altså. Hver eneste gang jeg lager den rekker den nesten ikke rundt bordet før fatet er tomt ! Og det er folk som virkelig "kan" dette med ostekaker. Den eneste som slår den er New York Style Cheesecake (se tidligere post) og på en god tredjeplass kommer Key Lime Cheesecake. Den første er ordentlig ostekake som stekes i ovn og den siste er kald med limegele.
...og sånn kan den se ut hvis du har på knust gelé (appelsin + litt bringebær) oppå. den ekstra geléen er vel ikke strengt tatt hardcore ostekake, men jeg liker det, så det så ;)
...og ja - den er bedre enn vanlig "high-carb" ostekake - bøyer meg i støvet for Nille :)
I dette tilfellet er det snakk om friskpresset appelsinsaft, eller evt. appelsinjuice fra pakke. Det er litt mer karber enn i Fun Light, men det er utgjør ikke mye pr stykke når du fpr 12 stykker ut av kaka !
Takker og bukker for ei flott oppskrift. Hørtes alldeles deilig ut med ei kake som kun inneholder 1,5 karb pr stk. Denne mÅ prøves ut snarest.
Søthungeren har ikke tatt meg helt, men kjekt å kunne servere gjestene noe som du selv kan spise.
Er forresten VELDIG glad i Suksessterte. Den er jo full av smør og fløte. Noe som passer Skaldeman flott. Må prøve ut denne oppskriften m Splenda.
Jeg mener at det er - (minus) 1,5 karber pr stykke i forhold til originalen. Altså at det er 1.5 karber mindre pr stykke. Ikke at det ER 1,5 karber pr stykke !!
[skyver på denne, Nilles bearbeidede versjon er såååå god! Utrolig at noe så godt kan føre til at man GÅR NED i vekt!]
Har laget denne tre ganger på en måned og er helt frelst. For å spare noen karber og evnt noen kalorier hvis man er opptatt av det, går det fint an å halvere mengden mandler og valnøtter, tilsette 2 ss Splenda og 1 ts kanel, og utelate smøret. Blandingen kjøres i blender og strøs så OPPÅ kaka. Da blir det dessert og ikke ostekake. Og like god!
Laget denne (den første versjonen som ble postet), med jordbær og kiwi på toppen i går. Utrolig god :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.