< Tilbake til oversikten

Det har stoppet opp litt …

#1

Nurk sa for siden:

Trenger noen råd her nå. Er på min tredje runde med lavkarbokosthold.
Har hhv gått ned 17 kg etter første fødsel, 11 etter andre og trenger nå å ned 15 etter min tredje fødsel. I løpet av de tre første ukene nå har jeg gått ned 4 kg og det er jeg kjempefornøyd med.

Nå har det derimot stoppet opp de siste 2 ukene. På stedet hvil, verken opp eller ned.
Det skal sies at jeg har, disse 2 ukene valgt å gå fra under 20 kh daglig til opp mot 30. Dette fordi jeg hadde så altfor mye hodepine og følte meg litt uvel. Har det bedre nå på litt mer kh. Burde jo likevel gå ned? Når jeg gikk ned på de forrige rundene mine, lå jeg på 30-50 og gikk jevnt og trutt ned.

Her er hva jeg spiser omtrentlig daglig:
Frokost: Lavkarbo pannekaker, egg og bacon, omelett eller lavkarbo briks.
Lunsj: Alltid salat med kylling, egg og dressing
Middag: Rent kjøtt med mye grønnsaker og fløtesaus, rømme eller dressing
Kvelds: Orker sjeldent, hender jeg tar noen ostechips

Jeg har lavt stoffskifte og følger av den grunn med på kaloriene. Ligger i gjennomsnitt på 13-1400 daglig. Mer i helger, mindre hverdager.

De siste to ukene skal det også sies at jeg har innført mer kunstig søtning enn før. Bruker dette både på pannekaker, i is og i en fromasj jeg lager mye. Fromasjen brukte jeg også de første tre ukene og gikk likevel glatt ned i vekt.

Noen som ser "feilen"? Jeg syns i grunn jeg "kan " dette på mange måter, har jo holdt på med det noen år....men når det virkelig gjelder å gå ned i vekt, og ikke bare være stabil, da vil jeg gjerne klare det nokså raskt.
Drikker for øvrig bare vann - og mye vann. Forresten cola zero i helger.

Håper på innspill. Takk :)


#2

Nurk sa for siden:

Ps. Ligger på ca 75% fett, 17-18% protein og rundt 7% karber forresten. Men er ikke opptatt av ketose.

Også må det sies at jeg får mye kommentarer på at jeg har gått ned i vekt. Tror jeg går inn i cm også selv om vekten er nokså lik de siste tre ukene.


#3

Susa84 sa for siden:

Siden du har gått opp i kh så trenger kanskje kroppen å vende seg til økingen. Det hender jo det vil stange litt. Ville fortsatt slik du gjør og vil kanskje bevege seg etter hvert. Lavkarbo er jo også vekregulerende. Er du overvektig nå, eller nærme ideal vekt ? Du ligger jo lavt i kcal også. Hvordan er aktivitets nivået ditt i hverdagen f.eks? Nå er jo kostholder alfa omega ved vektnedgang og trening en liten del, men er jo viktig å bevege på seg oså :)


#4

jankph sa for siden:

At det stopper opp litt innimellom er helt naturlig, det går ofte litt i rykk og napp. To uker uten nedgang er ingenting å stresse over...to måneder er. DET er stoppe opp litt. Når det er sagt så skjønner jeg frustrasjonen din, for jeg har vært der selv mange ganger, både i runden jeg er inne i nå og i de jeg har hatt før. Selv er jeg mer enn fornøyd med et kilo i måneden, jeg håper for to, men er glad for det ene.

Hvis det er noe jeg ville gjort annerledes i kostholdet ditt er det å kutte ut søtstoffene. Noen kropper reagerer som om det er sukker, selv om det jo egentlig ikke er det. Prøv helt uten ei uke eller to og se hva som skjer.

Det andre som kan være verdt å forsøke et å gå ned i protein. For mye protein blir til glukose i kroppen.

Et tredje tips kan være uregelmessig faste, dvs. at du kutter ut noen måltider slik at du får en laaang periode uten mat et par ganger i uken, helst 16 timer eller mer, da tvinger du kroppen i ketose og fettforbrenning.


#5

Nurk sa for siden:

Tusen takk for svar begge to!👍
Jeg ligger godt unna idealvekt og har mye som skal av. Se signatur 😉
Jeg beveger meg fint lite dessverre så jeg kan absolutt ha nytte av det. Vært flink tidligere men nå har det blitt lite.

Jeg visste ikke om det med protein. Det skal jeg ha i bakhodet. Og periodisk faste er jeg innom rett som det er. Spiser ofte bare to måltider,orker ikke mer.
Og søtstoff kan jeg prøve kutte...men da blir helgen trist. Lager ofte is.
Kan det være verdt å prøve andre søtstoff eller har det lite å si?
Takk igjen for svar!


#6

jankph sa for siden:

Det kan være en god ide å prøve andre søtstoffer for å se hvilke det er det som stopper. Hos noen kan søtstoffer faktisk bidra til å stresse kroppen fordi den tror at den får noe søtt, men så er det bare juks likevel. Og stress skaper ubalanse i kroppen.

Du har holdt på litt over en måned og er bare såvidt i gang. Selv om du har gjort dette før så tar det litt tid for kroppen å omstille seg og det kan være at det er litt motstand mot forandring fra sukkerforbrenning til fettforbrenning som foregår inne i deg nå. Det er ikke godt å si, for selv om vi er ganske like, så fungerer vi alle helt ulikt.

Bare ta tiden til hjelp, så kommer det nok.


#7

sylwester sa for siden:

Tror ikke 30gkh er årsaken så lenge de er jevnt fordelt over måltidene dine og ikke inntatt på en gang. Det er uansett vanskelig å få i seg en halv kilo grønnsaker per dag på kun 20gkh så jeg støtter den.

Kunstig søtnig kan være en showstopper, men 2 uker er uansett for kort tid til å si for sikkert at du er på platå. Så sant du ikke går opp trro jeg jeg ville fortsatt noen uker til og heller tatt grep hvis jeg gikk lei. Da er det bare å nille litt å se om det hjelper.


#8

Nurk sa for siden:

Takk igjen for gode svar. jeg skal prøve en annen type søtning (må jo overleve ;)) og gi det litt mer tid før jeg kaller dette å stoppe helt opp ;) skjønner jeg er en smule utålmodig og etter å ha lest en del her inne igjen så ser jeg det er nokså vanlig at mange har et "opphold" i vektnedgangen rundt uke 3-4-5. Så får vi håpe det løsner igjen.
Å "nille" var nytt for meg, hehe - greit å vite om.


#9

Marina sa for siden:

To uker uten vektnedgang er helt normalt. Har du brukt målebånd? Jeg trodde at jeg hadde stagnert etter 3 uker uten noe særlig nedgang, men det viste seg at jeg hadde gått inn 3 cm rundt magen på samme tid.

Jeg anbefaler stevia som søtning de gangene du trenger noe. Det er veldig søtt slik at du ikke vil ha behov for mye, det er naturlig, ikke avhengighetsskapende og smaker godt (jeg synes de fleste søtninger har "feil" smak).


#10

Mighty sa for siden:

Søtning, selv "naturlig" søtning som stevia øker insulin nivåene i blodet betraktelig. Insulin er hovedfienden til vektnedgang. Hold deg unna alt som smaker søtt, enkelt og greit :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.