< Tilbake til oversikten

Pasta

sven sa for siden:

Hei
Fant pasta av type "Kungsörnen - Penne Fullkorn" i den lokale ICA-butikken. Den er laget av: fullkornsmel av durumhvete 55%. I følge varedeklarasjonen innholder den 65g karbo derav 3g sukkerarter.
Kan den brukes (med måte) i en lavkarbo-diett? :confused:

(Er i fase 2 southbeach)
Mh Sven

guro sa for siden:

Jeg tror nok Fedons pasta er bedre for deg. Den er proteinberiket.

ssskaldeman sa for siden:

Om jag får formulera om din fråga så lyder den: Kan jag äta en massa kolhydrater när jag äter lågkolhydratkost?
Svaret på den frågan är nej.

Sten Sture Skaldeman

ieaarva sa for siden:

>>Om jag får formulera om din fråga så lyder den: Kan jag äta en massa kolhydrater när jag äter lågkolhydratkost?
Svaret på den frågan är nej.<<

Dette høres i utgangspunktet fornuftig ut, men dersom du f.eks. ser på Atkins sjokolade som har 50% karbohydrater så står det allikevel at den inneholder bare 2g. Grunnen er at bare "herav sukkerarter" karbohydratene regnes med. De andre påvirker ikke blodsukkeret i nevneverdig grad og ødelegger derfor ikke dietten.

Jeg synes dette er meget forvirrende. F.eks. på en masse litt grovere brød står det "herav sukkerarter" som kanskje utgjør 1-2g/100g. Dette skulle bety at det ikke er noe problem å spise en to-tre skiver til lunsj uten at det går ut over dietten. Og dersom dette ikke er tilfellet, hva er da poenget med å oppgi "herav sukkerarter"?

Iver

Nille sa for siden:

:ja: Dette er selvfølgelig helt korrekt !!

:nei: Nei, her har du misforstått. Og det du har oppfattet er dessverre helt feil. Men jeg kan trøste deg med at der er mange som oppfatter det likt.
[color=purple][/color]
Sukkerarter teller definitivt med når du teller karber. Det er sukker form av fruktose, laktose, og visse andre -oser. Det ER sukker og i varierende grad påvirker det blodsukkeret vårt.
[color=purple][/color]
Det som IKKE teller med er sukkeralkoholer, (polyoler)- og der er noe helt annet. Det er kunstig søtstoff/bindemiddel i form av laktitol, maltitol, sucrose, aspartame etc.

Er helt enig med deg at det virker forvirrende, men som du ser ovenfor er det stor forkjell på "arter" og "alkoholer"/"polyoler". Du må nok telle dem i brød også.
[color=purple][/color]
Varene er ikke merket for oss lavkarbere, og de må opplyse om hva slags sukker som er i maten, dvs. hvor sukkeret kommer fra pga gjeldende EU-regler. "Ikke tilsatt sukker"er en sannhet med modifikasjoner, da varen ofte har naturlig sukker som fruktsukker (fruktose) eller melkesukker (laktose) etc.
[color=purple][/color]
Sorry....

ieaarva sa for siden:

Takk!

Selv om dette selvfølgelig var litt deprimerende lesning var det greit å få fastslått. Har lenge lurt på dette, og synes også det som står i Atkinsboka er forvirrende. Men det kan jo komme av at den strengt tatt er skrevet for amerikanske forhold hvor matmerkingen er litt annerledes.

Finnes det noen matvaretabell som gir "riktige" verdier?

Iver

Nille sa for siden:

Skjønner veldig godt hva du mener. I min første induksjonsfase gikk jeg rett i en annen felle - FIBERFELLA. Fornøyd og glad trakk vekk fibertallet fra karbene på alle næringsinnhold. Totalt uvitende om at det på norske og europeiske næringsinnhold er slik at det spesifiserte fiberet allerede er trukket fra karbene... Hadde spist en del flere karber enn jeg trodde ja !!
[color=purple][/color]
Men jeg kan trøste deg med at du sannsynligvis gjør færre feil når du har den engelske utgaven enn den norske. Der er det så mange faktafail at det er skremmende.
[color=purple][/color]
Du finner en god utgave av matvaretabellen her i forumet:
[color=purple][/color]
Den store matvaretabellen

Der står karbohydratene ekskl. fiber, så der skal du heller ikke trekke dem fra !!
[color=#800080][/color]
:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.