< Tilbake til oversikten

Frukt/grønt. Kun bringebær?

#1

Tetra sa for siden:

Samboeren har så lyst på frukt. Spesiellt bananer og appelsiner.
Han vil selv ligge på max 50karbs. Er det mulig å inkludere noe frukt?


#2

BenteR sa for siden:

Selvfølgelig kan han spise litt frukt. Han må bare regne det med i de 50 karbohydratene han har satt som grense.
Banan og druer er de verste for mitt blodsukker; kjappe karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning


#3

TrillTrall sa for siden:

100 g appelsin inneholder 7,2 g kh og 100 g banan 18,1 g kh. Spørs hvor streng man vil være i kosten da. Banan er vel ikke noe sjakktrekk kanskje. Eple 2-2.5 gram, så om man velger med omhu så er det plass til litt frukt på 50 g kh om dagen.

Se matvaretabellen.no


#4

Taklampe sa for siden:

Pass på at han spiser appelsin etter et måltid med rikelig med proteiner, så sinker han blodsukkerstigningen.


#5

TrillTrall sa for siden:

Jeg har hørt at man gjerne bør spise en neve nøtter/mandler sammen med frukten for å få med mer fett som skal være gunstig for blodsukkerstigningen, men det spiller kanskje ingen rolle om det er fett eller proteiner?


#6

jankph sa for siden:

Jeg ville spist frukten uten noe til, helst en stund etter et måltid, og gjerne som et lite kveldsmåltid, og ihvertfall ikke sammen med noe fett. Det er karbohydratene som øker blodsukkeret som øker utskillelsen av insulin for å senke blodsukkeret. Insulinet gjør også at kroppen lagrer den energien du ikke bruker som fett og det er insulinet som gir signal at kroppen må slutte å brenne fett og heller brenne karbohydrater og lagre fett. Fett alene senker insulinproduksjonen og senker blodsukkeret, men fett og karbohydrater sammen er ikke bra...hvis det er mye karbohydrater. En eplebåt eller tre, eller en skive melon eller to til dessert kan være greit, sålenge det er under 50g karbohydrater for dagen, men er folk veldig forskjellig. Hvordan stoffskiftet/insulinproduksjonen/blodsukkeret reagerer, er veldig ulik fra person til person, noen kan blande litt karbohydrater og fett uten problemer, andre kan ikke. Her må man bare prøve seg fram og kjenne etter hvordan kroppen reagerer...helst burde man jo gått rundt med blodsukkermåler for å sjekke hva den maten gjør med blodsukkeret og hva den maten gjør, men det går jo ikke. Som sagt, helt greit med frukt som er lav i karbohydrater og høy i fiber, men i små mengder, og helst alene eller med protein, f.eks. med gresk yoghurt naturell, men ikke med fett.


#7

kamp sa for siden:

Jeg ligger på ca 50 g jeg også. Spiser mest bær men jeg spør ofte mamma om vi skal dele et eple, en appelsin e.l. Da får jeg litt av smaken men ikke kjempe mye kh.


#8

BenteR sa for siden:

Jeg måler blodsukkeret ofte (diabetes type 1) og for min del vil frukt alene gi meg et veldig skarpt blodsukkerhopp, men om jeg legger frukten inn som et del av et måltid der jeg også får i meg proteiner og fett, så vil blodsukkerstigningen bli mye mindre og blodsukkeret mer stabilt.

Jeg pleier å skjære frukt i biter og ha det på middagsbordet. Jeg spiser min lille del og så tar familien ansvar og spiser resten :)

Som et lite apropos, så er frukt alltid med meg når jeg er på tur, fordi det fungerer supert som følingmat. Et eple er for eksempel nok til å få blodsukkeret mitt opp på et normalt nivå, selv med følinger på under 2......


#9

Carisma sa for siden:

Det kommer an på hvorfor han spiser lavkarbo. Om han er insulinresistent eller har dia2 ville jeg droppet det. jeg er selv svært insulinresistent, og jeg får blackout av bl.a eple, dvs at jeg "blir borte" som om jeg holder på å besvime.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.