< Tilbake til oversikten

Fasting og salt

#1

Spinnerette sa for siden:

Har lyst til å ta noen dager med faste, har dårlig matlyst når det gjelder lavkarbomat om dagen, bare lyst på donuts og sjokkis, liksom.. Fastet en dag forrige uke, og gikk helt fint, var bare mer frøsen enn vanlig, og måtte ta meg en liten lur på dagtid. :p
Men tenker litt på, om man faster i et par-tre dager, så må man jo nesten få saltmangel? Er veldig plaget med kvalme og uvelhet mens utskylling i forbindelse med ketose skjer, og kan se for meg at det blir litt det samme når det er null salt inn i noen dager, selv om jeg allerede er i ketose. Så lurer litt på om det kan være tilfelle, og om det er så, hvordan løser en det?


#2

TrillTrall sa for siden:

Hva drikker du da? Det er vel ikke uten grunn at buljong er med i en del fastekurer såvidt jeg kan huske å ha sett.


#3

jankph sa for siden:

TrillTrall har helt rett. Farris er også bra.


#4

Spinnerette sa for siden:

Supert, takk!
Når det blir for lite salt i forbindelse med ketose, pleier jeg å spise mer salt - drikker bare vann og kaffe sånn til daglig.


#5

HP sa for siden:

Kroppen trenger salt når man faster. Mener jeg har lest et sted at nyrene skiller ut natrium mens de andre saltene resirkuleres under faste.

Havsalt bruker å være nok for meg (3-5 klyper flaksalt gjennom dagen). Tegn på at jeg trenger mer salt under faste inkluderer at jeg fryser, er fysen, hodepine, føler meg tom, eller uro/kribling i armer og ben. Har også erfart at sultfølelsen forsvinner med litt salt.


#6

Spinnerette sa for siden:

Tusen takk for konkrete tips! Spiser du saltet as is, eller løser du det opp i noe?


#7

HP sa for siden:

Jeg klarer ikke svelge vann med oppløst salt i så jeg tar as is og drikker vann etterpå, liker flaksalt best; å dyppe tungen i litt vanlig salt funker også.


#8

Spinnerette sa for siden:

Ble samme metode her og, dog med himalayasalt. :) Hjertelig takk for gode tips.


#9

samholyoak sa for siden:

Jeg prøver for nå tiden å gjøre periodisk faste. Jeg har gjort det for et par månder nå.
Jeg spiser ikke imellom 8 om kvelden og 12 i ettermiddag. Det mener at jeg spiser første målditen nå jeg er på universitet, eller på jobb.
Detter har jeg holdt på med for et par månder og det har blit lettere for meg til å gå ned i vekt. Det også hjelper med energi, og fokus.

:)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.