< Tilbake til oversikten

Er brød uten hvetemel innafor?

#1

fenstrat sa for siden:

Hei.

Jeg har fattet interesse for Fedon Lindbergs kosthold, og prøver å sette meg inn i retningslinjene. Slik jeg forstår det er essensen å holde jevnt blodsukker, ved å spise mat med lav GI.

Sukker og hvitt hvetemel er dermed utelukket, og det samme er pasta, ris, og en rekke andre ting. Men hvordan stiller man seg til f.eks. følgende matvarer:

  • Brød uten hvetemel, som f.eks. dansk rugbrød
  • Knekkebrød
  • Fullkornspasta og -ris
  • Mat med kunstig søtning i stedet for sukker, deribland youghurt ("Double 0%" eller hva det heter), Biola Zero, Ketsjup uten sukker.

Disse matvarene har typisk ganske lav GI, men bør de allikevel begrenses i betydelig grad? Kunstig søtning er kanskje et kapittel for seg, og hvis noen paste inn link til noe info om hva Fedon mener rundt dette er det bare å gjøre det.

Mvh fenstrat


#2

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes det er kjempeinnviklet med gi og alt det der, men om man først fatter poenget er det sikkert ikke så vanskelig i praksis. :) Jeg regner med at du har lest en eller noen av bøkene hans? Hvis ikke så er jo det første bud. :)


#3

jankph sa for siden:

Hei

Hvis du ikke allerede har (lest) den så anbefaler jeg å få tak i boka "Smartkarbo" av Lindberg. De fleste biblioteker har den. Her finner du mange gode råd og også forlag til ukesmenyer.

Det står mye bra her også
fedon.no/tema_kategorier/matvarer/

Rugbrød er innenfor
Fiberrikt knekkebrød, f.eks. Wasa Husman er også greit
Det samme er fullkornspasta og ris

Bare husk på å ikke spise like mye av dette brødet og denne pastaen som du ellers ville gjort. Poenget er jo å redusere inntaket av sukker og stivelse. Om du vanligvis spiser 8 brødskiver om dagen så blir ikke endringen så stor om du nå spiser 8 rugbrødskiver.

Mat med søtstoffer, typiske lett- og lightprodukter inkl. 0%-yoghurt ville jeg holdt meg litt unna. Noen av filosofien med Lindberg er jo å øke fettinntaket på bekostning av karbohydratinntaket, da blir Double 0 helt feil. Yoghurt naturell eller gresk yoghurt naturell med bær og nøtter er mye mer naturlig og ekte mat.

Søtstoffer kan være et tveegget sverd og folk reagerer veldig forskjellig her. Hos noen reagerer kroppen som om de faktisk var sukker, hos andre ikke, her må du prøve deg fram.


#4

Carisma sa for siden:

Matvarene du ramser opp er ok på c-måltider, dvs du kan spise de en gang om dagen. Dersom du spiser knekkebrød til frokost skal du ikke spise fullkornsris til middag osv.


#5

fenstrat sa for siden:

Takk for svar.

Jeg tenkte skaffe meg "Sukkerbiten", men er "Smartkarbo" et smartere sted å starte?

Å, så man skal ikke bare spise mat med lav GI, men også redusere kabro-inntaket generelt? Jeg kjenner jo til at finmalt hvetemel, hvit pasta og hvit ris har høy GI, men hvis jeg spiser f.eks. brød og knekkebrød uten hvetemel, vil det da også være noe jeg bør vise måtehold med?


#6

nellie sa for siden:

Smart karbo er nok mye bedre, ja. Dette du lurer på finner du svar på i bøkene.:) Det er ikke så veldig komplisert, men det lønner seg å se det i hele sammenhengen.


#7

TrillTrall sa for siden:

Sukkerbiten sier bare hvor mye sukker det er i et stort antall matvarer såvidt jeg husker. Kjøp heller Smartkarbo du.


#8

jankph sa for siden:

Enig. Smartkarbo er gir en ganske så komplett oversikt over fordelene med alle former for lavkarbo, ikke bare Fedons eget "kost-i-balanse"-opplegg, den er lettlest og inneholder akkurat nok vitenskaplige referanser og ernæringsforskning til at folk flest fortsatt henger med. Den handler ikke bare om vekt, men mest om helse generelt og hva man bør spise/ikke spise for å få i seg mest mulig av de stoffene kroppen faktisk trenger. Det er en bok som passer for alle.


#9

fenstrat sa for siden:

Takk for svar, da kjøper jeg den Smartkarbo-boka, og leser meg opp på temaet.


#10

Maja Èlen sa for siden:

Jeg prøver meg også på Fedon, og etter to uker nå syns jeg det går ganske bra. Føler ikke jeg har endret på kostholdet mitt SÅ mye (som f.eks ketolyse). Jeg holder meg selvsagt unna alt av sukker og raske karbohydrater. Når jeg skal spise en grønnsak, frukt e.l passer jeg på å velge det som har lavest GI. Jeg gikk igjennom GI-listen for frokostblandinger, og fant f.eks ut at All Bran slett ikke var så ille. Så nå har jeg spist en tallerken slik til frokost hver dag, og jeg holder meg utrolig mett på det. Og vekten tikker nedover. Men det blir litt sånn prøve seg frem...er ikke alt som fungerer for alle. Om jeg f.eks plutselig får vektstopp så må jeg revurdere enkelte ting av det jeg spiser.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.