< Tilbake til oversikten

korrekt utregning av karbohydrater

#1

Heidi1971 sa for siden:

Hei!
Er ny her, så dette spørsmålet er sikkert spurt om mange ganger, men ...:) Er på under 20g , så da har jeg et lite spørsmål:
nøtter: 7g pr 100g, hvorav 2,5 er sukkerarter.
Hvis jeg spiser 100 g, har jeg da fått i meg 7g eller 2,5 g?


#2

nellie sa for siden:

Antakeligvis 7 gram. Aldri sett nøtter med bare 2.5 gram kh per 100 gram. Men må nesten se sammenhengen da:)


#3

sylwester sa for siden:

7g med karbohydrater totalt.

Vanlig næringsinnhold må spesifisere andelen som er sukkerarter så siden det står 2,5g sukkerarter så betyr det at resterende 4,5g er polysakkariner, også kalt stivelse.

Med så lavt karbohydratinntak bør du velge andre nøtter som har færre karbohydrater. Jeg anbefaler paranøtter eller mindre porsjon. Hvilken nøtt er det du spiser?

Med 13g karbohydrater igjen så er det vel bare salat og veldig lite farger. Du skal tross ha i deg 500g om dagen (5 om dagen))


#4

Heidi1971 sa for siden:

det er valnøtter fra Eldorado, ser at jeg har skrevet 2,5, det er visst 2,6...
Så det dere sier er at jeg kun skal regne meg fram på "sukkerarter"? jeg trodde karbo var karbo jeg på næringsinnholds-etiketten....Fant en Jasmin-ris som har 79 karbohydrater, hvorav sukkerarter er 0.....så da kan jeg spise den risen med god samvittighet da eller? .....


#5

Heidi1971 sa for siden:

Heidi: nå spiser jeg da ikke hele boksen, det var kun ment som et eksempel:)


#6

nellie sa for siden:

Nei, det er ikke bare sukker som er karbohydrater. Stivelse må også regnes med.

Det eneste du kanskje kan se på er sukkeralkoholer/polyoler. De kan til en viss grad trekkes ifra.

Og på utenlandske matvarer kan dietary fiber trekkes ifra. På norske er de allerede tatt vekk.


#7

sylwester sa for siden:

DU må regne med alt og du må nesten regne med å komme opp i 20g hver eneste dag siden det er karbohydrater i absolutt alt. Husk og at 0.1g er mye mindre enn 0g. Med 20g karbo så er du på noe ala Ketolysekuren evt. Atkins induksjon. Du skriver Egen i kostholdsfilosofi, men jeg våger å påstå at det du i realiteten spiser vil være ganske likt de filosofiene.

Som jeg skrev tidligere så bør de 20g gå til grønnsaker, som vil være det som erstatter stivelse på tallerkenen din. Prøv å fordel det jevnt ut over måltidene. F.eks. er det ikke bra om du tar alle 20g på en gang i ett måltid.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.