< Tilbake til oversikten

Runde to (går ikke ned?)

#1

Clockwork sa for siden:

Morn! Begynte på lavkarbo\lchf i April\Mai 2010, i en alder av 22, gikk ned ca. 28kg på under et år, uten trening, og med det to t-skjorte størrelser, livet på buksene gikk fra 40\42 til 32 osv.
Holdt vekta og størrelsen i et par år, begynte å skeie ut litt, og det siste halvannet til to åra har jeg forutenom godis og brus levd et relativt normalt kosthold, med pasta, poteter, ris og (grovt) brød så og si til daglig, spesielt det siste året. har gått opp ca. 17 kg fra den gang jeg gikk ned (nå 95kg), men kommer fortsatt inn i medium-skjortene mine, så kroppen har nok (Forhåpentlig) forandret seg litt fra 22 til 28 år også.

Men! Nå er det nok, jeg vendte tilbake på lavkarbokosthold for 5 dager siden, ganske streng lchf, forutenom at det blir noen glass vin iblant, det nektes å gi opp på da det er en stor lidenskap i heimen både til fest og hverdags (dog ikke hver dag).

Problemet er, jeg er i ketose, har spist strengt, og har gått opp en halv kg.
Flere som har sliti med dette etter å ha vendt tilbake til lavkarbokosthold etter lengre tids opphold?


#2

BenteR sa for siden:

"Ganske streng lchf" i fem dager med unntak av noen glass vin.
Har du regnet ut hvor mye protein, fett, karbohydrater og kcal du får i deg eller tar du det på øyemål?
Veldig greitt, spesielt i starten og faktisk veie og regne ut hva man får i seg.
Når det er sagt, så vil vår biologiske klokke føre til vektøkning i forbindelse med mens. Det kan være noe så enkelt som det du ser av den halvkiloen. Regner med at du har veid deg til samme tid? For mitt vedkommende så er morgenvekten min mellom en halv og en hel kilo lavere enn vekten er ved sengetid........


#3

Bønna200 sa for siden:

[QUOTE=BenteR;1525747 For mitt vedkommende så er morgenvekten min mellom en halv og en hel kilo lavere enn vekten er ved sengetid........[/QUOTE]

Ikke mer???! Jeg veier minst tre kilo mer på kvelden...

Men til trådstarter: Når du drikker alkohol så forbrenner kroppen alkohol før noe annet. Dermed så stopper forbrenningen på det andre du har spist i den perioden kroppen forbrenner alkoholen. (Har jeg hørt de lærde si...)

Det kan også være greit å sjekke sukkerinnholdet i vinen. :ja:

Men dette tror jeg er vann jeg, altså. Vent noen dager og vei deg på nytt. Selv så samler jeg vann som en kamel i varmen. Pluss at syklusen gjør sitt.:cool:


#4

BenteR sa for siden:

Nå veier jeg bare 41, 5 kilo, så kanskje det er derfor det varierer så lite hos meg?


#5

Bønna200 sa for siden:

Uansett hva du veier så vil jo vekta av hva du har spist legge seg på vekta?:confused:

Dette er uansett ikke ment som kritikk altså hvis du følte det sånn...


#6

nellie sa for siden:

Jeg veier type 90 og veier bare 0.5-0.8 kg mer på kvelden enn morgenen. Er ikke bare maten man spiser som påvirker da. "Vannstand" i kroppen varierer også endel der.:)

Ellers til ts. Det blir sjeldent like effektivt som den første gangen. Det er ganske vanlig. Nesten så det virker som at kroppen får et sjokk den første gangen og bare slipper fettet, mens den andre, tredje, femtisyvende gangen så tenker den at dette har jeg vært med på før, så du lurer ikke meg igjen.

Er vel ikke helt sånn, men.:p

Du får bare smøre deg med tålmodighet, ikke spise mer enn du trenger og heller ikke for lite. Løsner nok.


#7

Bønna200 sa for siden:

Seriøst? Det er sikkert mange med dere, men det høres jo veldig rart ut. Det heter seg jo at man kan trekke fra tre kilo om man veier seg på kvelden, moe som passer for meg 100%.
Alt jeg spiser og drikker legger seg i kroppen og det er der til jeg "faster" for å si det på den måten.


#8

Clockwork sa for siden:

Er mann, så får ikke så mye mensen. :) veid meg på morgenen før jeg i det hele tatt har tatt en slurk vann. Menmen, får vente å se, et alternativ er evt Skaldeman fakir i noen dager hvis det ikke slipper :)


#9

Clockwork sa for siden:

Nei,dette har jeg faktisk aldri gjort, heller ikke når kiloene "rant" av.
Eksempler på det jeg spiser:

Hjemmelagede knekkebrød av eggehviter, linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner, som oftest med ost eller salami, dette gjerne ved siden av egg og bacon til frokost eller til kvelds.

Eksempler på middager:

Zucchinipasta med ørret og fløte\parmesansaus.
Laks med pesto, aspargesbønner og hollandaise.
Ost og "kjeks" (hj.lagede knekkebrød) og kyllingkjøttboller
Grillskiver med coleslaw, grønnsalat og vinaigrette
Burgere (rent kjøtt) med brød fra lchf-bloggen (kun godkjente ingr.)
Reker og majones på oopsie-rolls.

Så blir det stort sett knekkebrød og\eller egg og bacon til frokost, og en babybel eller to og kanskje noen skiver spekemat som mellommåltid\snacks hvis jeg er småsulten og det er et par timer til middag.

Drikker også endel Farris, ellers stort sett bare vann, prøver å venne meg av med Fun Light ;)


#10

nellie sa for siden:

Aldri hørt det med 3 kg. Har du noen kilder på det? Det er vel individuelt, som alt annet.:)

Det man drikker tisser man som regel ut mer eller mindre fortløpende i løpet av dagen. Også kommer siste rest ut på morgenen eller i løpet av natten. Er jo en konstant vannstand i kroppen da, og prosessen tar tid, men flowen blir jevn, siden man inntar væske jevnt.

Jeg tror det skal litt til for å spise tre kilo mat. Si man spiser 1 kg grønnsaker, noe vel de færreste gjør. Så må man spise 10 store kyllingfileter. Eller 22 egg. Eller 4 pakker smør.

Og spiser man så 3 kg mat i løpet av dagen så forsvinner ikke dette plutselig ut av kroppen på morgenen. Det som kommer ut er resultatet etter at det meste av næringsstoffer og væske er trukket ut, i løpet av fordøyelsesprosessen. Dette benyttes da, i alle de forskjellige prosessene og noe kommer ut på andre måter.

Man svetter forresten ut endel i løpet av natten. Overraskende mye synes jeg å minnes, men finner ikke kilde på det nå. Men det påvirker også at man veier mindre på morgenen. Også er det vannsamling under hud, i muskler og ellers i kroppen, som varierer og påvirkes av alt fra helse til temperatur, stress, søvnkvalitet, syklus, næringsinntak osv da.


#11

stinei sa for siden:

Under en kilo forskjell på meg fra kveld til morgen. Vanligvis ca 800 gram. Men sikkert individuelt.


#12

Bønna200 sa for siden:

Nei, jeg har ingen kilder å vise til. Det ble meg bare fortalt på skolen og på ett Grete Roede kurs jeg gikk på for sånn ca 100 år siden. Jeg har også en venninne som bestandig sier det samme, hvor hun har hørt det vet jeg dog ikke.. Men jeg har aldri satt spørsmålstegn ved det, da jeg veier tre kilo mer på kvelden selv. Gubben veier 2-3 kilo mer på kvelden, nevnte venninne veier tre kilo mer på kvelden og mamma veier tre kilo mer på kvelden. Så jeg synes det stemmer ganske bra på oss, altså.
Derfor så synes jeg det var rart når andre ikke gjorde det. :p Hvor blir det av alt, liksom. ;)

Det må jo være veldig individuelt da, ja. Ellers så er jeg jo helt enig i at det er mye med tre kilo mat om dagen. Men ¨nå regnet jeg med vann også. Jeg drikker i gjennomsnitt fire liter vann om dagen. Det utgjør jo like mange kilo.
Og jeg samler mye vann om dagen også. Det løsner som regel ikke før sent på kvelden og noen ganger så må jeg opp mange ganger på natta.
Og jeg svetter noe voldsomt i løpet av en natt også.

Så kanskje det i mitt tilfelle er vannet som gjør at jeg veier tre kilo mer på kvelden? Men gubben drikker mindre enn meg og flyr mye mer på diddelien, så det stemmer ikke for ham.

Noen forklaring har jeg ikke, jeg veit bare at jeg har lært det i mine unge dager og at det stemmer for meg og for de jeg snakker om vekt med. :)

Men om det er riktig vet jeg heller ikke. Det er først nå jeg har hørt om noen som ikke veier så mye mer om kvelden og det er visst flere. Så da er vi vel bare forskjellige, da. :)

Også beklager jeg om jeg uttrykte meg litt klønete i går. Ser jeg var litt "rar". Jeg hadde drukket et par glass vin i varmen og var litt susete i hodet. :rodme: Så sorry for det.

Og det var ikke meningen å kuppe tråden din, Clockwork. Nå trekker jeg meg pent tilbake. :liste:


#13

Festina lente sa for siden:

Abonnerer på denne - jeg kommer aldri helt i gang igjen på samme måte som første gangen jeg prøvde lavkarbo:o Kjekt om det skulle dukke opp noen tips her.


#14

jankph sa for siden:

Er selv mann, som trådstarter, og har hatt flere runder med lavkarbo og min erfaring er at ja, det er ikke like lett i runde 2 og 3 som i runde 1, men det er bare å stå på og ikke gi opp og ta tiden til hjelp.

Første runde runde, for ti år siden var 1kg/uke greit å få til og et halvt år var nok til å miste 20kg. De kom tilbake litt etter litt og enda mer, desverre. I runde 2 for to år siden måtte jeg nøye meg med 2kg/uken, så her brukte jeg et helt år på 25kg. I fjor kom 15kg krypende tilbake. Derfor er jeg nå i runde 3 nå, der ligger jeg på det samme, 2kg/uke, dvs. noen måneder klarer jeg 3kg, andre bare 1kg.

Mens jeg i runde 1 kunne "over"spise kalorier og fortsatt gå ned må jeg nå passe på at jeg faktisk har et kaloriunderskudd for å gå ned.

Trening hjelper også. En 45-60 minutters tur i rask gange før frokost gjør underverker, pangstarter forbrenningen og reduserer lysten på frokost. Nå om sommeren blir det mest sykkel på meg, men gåturer er en grei start.

En annen ting som hjelper meg er å sørge for nok fiber (les: mye grønnsaker, helst rå). Det hjelper også fordøyelsen og det er utrolig hvor mange gram som kan ligge gjemt inni kroppen uten at man tenker over det.

Fem dager uten noe resultat høres litt rart ut, sant nok, men ikke gi opp helt ennå. menyen din ser jo helt fin ut, men jeg ville nok økt på med litt grøntfor.


#15

TrillTrall sa for siden:

Jeg kan veie opp til 1 kg mindre om morgenen enn jeg gjorde om jeg veide meg kvelden før, men veldig sjeldent mer enn det og aldri mer enn 1,5 kg. Kanskje en større kropp kan samle mer vann og dermed blir forskjellen større? Jeg vet ikke.


#16

Clockwork sa for siden:

Nok grønnsaker er absolutt viktig, men prøver å holde karbohydratene på et minimum i starten. Veide 95 blank på Torsdag, var oppi 95.8 idag tidlig, har vært i ketose i over en uke. Veldig rart.


#17

jankph sa for siden:

Jeg skal ikke spekulere her, men det kan være mange gram for ikke å si kilogram forskjell fra å være uttørket og utsvettet og med tømt tarm til det være i væskebalanse og med mat i magen/tarmen.

Nå går jeg sakte ned, 2kg/måned, men det betyr ikke at jeg veier bittelitt mindre dag for dag. Det går opp og det går ned, hele tiden, men trenden er nedover. Hvis jeg veier meg før og etter trening om morgenen kan jeg være ett kilo mindre etter trening, og det selv om jeg har fylt på en minst en liter underveis. Det er vann og ikke fett som er borte da. Den kiloen kommer fort på igjen i løpet av dagen når jeg drikker. Så kan det gå noen dager uten at det skjer noe, særlig hvis det ikke er store dobesøk, men etter et-par-tre sånne besøk er jeg plutselig to kilo lettere, men jeg jo tror ikke at det er to kilo fett som er borte.

Det jeg vil fram til er at vekta helt naturlig kan variere ganske mye i løpet av ei uke uten at det betyr at du har lagt på deg eller tatt av noe særlig.

Men...litt rart er det uansett at det ikke har skjedd noe som helst på en uke.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.