< Tilbake til oversikten

Kan man spise for mye fett?

#1

Tetra sa for siden:

Har lest at om man spiser for mye proteiner gjøres dette om til sukker i kroppen og man legger på seg isteden. (?)

Hva om man spise for mye fett? Skjer det noe lignende da eller er det safe å spise masse fett?


#2

BenteR sa for siden:

For de aller, aller fleste, så vil mengden man spiser regulere seg siden vi spiser LCHF.
Men satt på spissen; spiser du feks 5000 kcal hver dag, der proteinmengden er normal (la oss si 60 gram) og karbohydratene er på 30 gram, så vil fettmengden du får i deg være så stor at de fleste har problemer med det.
Bruker du feks melkeprodukter, så vil også protein og karbohydrater øke. Det samme med nøtter, mandler, etc.
Du vil altså måtte spise mer eller mindre rent fett for å komme opp i slike mengder fett om du samtidig holder karbohydratene på 30 og protein på 60.
Jeg spiser selv 3500 kcal + daglig og holder karbohydratene på 25. Spiser ca 225 g protein (er syk slik at kroppen spiser muskler og trenger derfor mye mer proteiner enn normalt).
For min del er det omtrent umulig og få i meg mer fett enn jeg gjør, med mindre at jeg spiser/drikker ren olje.......


#3

sylwester sa for siden:

Det var en kar som spiste rundt 5800kcal hver dag i 3 uker. I løpet av den tiden skal man i følge kcal-overskuddet ha en rundt 7kg vektøktning, men han endte opp med en vektøkning på 1,3kg.

Vedkommende førte blogg i de 3 ukene og siste innlegg har en summering, bilder og hva han spiste hver dag. Det var 85g karbohydrater, 322g proteiner og 461g fett. %-messig er det 6% karbo, 72% fett og 22% proteiner som er temmelig perfekt.

Det er vanskelig å komme opp i den energimengden hvis man slutter å spise når man er god og mett så han må ha tvunget i seg mat. Typisk så er man mett for det meste av dagen med LCHF og man blir mett lenge før uten LCHF som gjør at du vil ha et lavere gjennomsnittlig kaloriinntak automatisk.


#4

nellie sa for siden:

Ja, hvis målet er å gå ned i vekt så kan det bli for mye fett. Du går ikke ned om du spiser mer enn kroppen bruker. Selv når du spiser lavkarbo.

Ikke alle har en velfungerende metthetsfølelse heller, så mange må regulere inntaket etter fornuft, ikke bare følelsen i kroppen.


#5

Carisma sa for siden:

Men det spiller en rolle hvorvidt kroppen er vant til å leve på sparebluss. Om du har stress-slanket den mye tidligere, eller gått lenge på lite kalorier, kan du måtte "pøse på" for at den skal forstå at den kan bruke av fettet og ikke spare alt som den er vant til å måtte.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.