< Tilbake til oversikten

KOKOSOLJE - er det usunt?

#1

ida nybegynner sa for siden:

Jeg har laget mengder med sunt snacks med bl.a. masse nøtter, frø, mørk sjokolade, sukrin, osv, og også masse kokosolje. Men er egentlig kokosolje sunt? Jeg trodde det, inntil jeg leste denne artikkelen:

www.vektklubb.no/artikkel/kokosolje-er-verre-enn-palmeolje-23443335

Er det noen andre forskninger som viser det motsatte?
Hvis ikke har jeg brukt mengder av penger og mye tid på å lage dette... har allerede spist mengder av det...


#2

kamp sa for siden:

Jeg koser meg med kokosolje og mye forskning jef har lest viser at det er bra.


#3

ida nybegynner sa for siden:

:)

Hvordan vet man om kokosoljen er organisk når det ikke står noe på glasset? Er det dårlig å spise om den ikke er organisk?
Jeg har lest litt på nettet nå, og jeg blir så usikker! :S Det står jo enten at det er supersunt, eller at det er en skikkelig versting... ikke lett å vite hva man skal tro...


#4

kamp sa for siden:

Jeg kjøper cocosa på helsekost eller fra iherb


#5

ida nybegynner sa for siden:

Tenkte å gå for det jeg også... men har et fullt glass fra cocomax med virgin kokosnøttolje som kosta 179 kr.. men det står ikke om det er økologisk, og da tør jeg nesten ikke spise det


#6

sylwester sa for siden:

Akkurat som med olivenolje er det strengt tatt mer forskjell på kaldpresset kokosnøttolje og raffinert kokosnøttolje enn om den er økologisk eller ikke.


#7

ida nybegynner sa for siden:

så om den er kaldpresset, men ikke økologisk, så er det "greit" ?
Den andre krukken jeg har stoler jeg ikke på lenger... men jeg har en som er kaldpresset, men den er ikke økologisk, er den safe å bruke?

Har bestilt kaldpresset økologisk fra cocosa nå :)


#8

sylwester sa for siden:

Hvor har du det at ting må være økologisk? I mitt hode er økologisk mer eller mindre svindel. Det meste folk sier om det er feil.


#9

nellie sa for siden:

Dette med at den skal være usunn er basert på gamle myter om at mettet fett er farlig. Dette er motbevist for lenge siden, men mange "eksperter" følger ikke med i svingene. Ikke noe å bekymre seg over.:)


#10

ida nybegynner sa for siden:

Takker for svar :)

Jeg har lest skremmende mye forskningsartikler nå om at det ikke er bra... så det er så vanskelig å vite hva jeg skal tro om dette... for olivenolje bl.a. er jo noe man bare VET er sunt... jeg lager verdens beste og sunneste energibarer (fant oppskriften her et sted) og det blir jo liksom ikke det samme med olivenolje liksom :P
Så dere er enige her om at kokosolje ÉR sunt?


#11

nellie sa for siden:

Det er ikke usunt. Finner du forskning av nyere dato som beviser at mettet fett er farlig?



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.