Yrla sa for siden:
Denne smaker ikke egg, er fast så den kan holdes og smaker som lyst helkornbrød. Den lages megakjapt. Om du vil ha pizzabunn smaker det bedre med eggeplommene i også, som i "sjelesunn mat" sin oppskrift. Følg da hennes i stedet. Men denne uten plommer gir mildere smak og mer brødsmak, synes jeg. Minner om lyst helkornbrød. Jeg pleier å lage is rett etterpå med eggeplommene så ta vare på de og lag det etterpå. Begge oppskrifter kommer. Isen er også BEST!
Til ett stekebrett:
Sett ovnen på ca 200 grader.
Visp kjapt (sekunder) in litt luft i 6 eggehviter. Jeg brukte de fra rosa eggekartong.
Putt oppi den samme bollen 200 g cottage cheese, en god dæsj med salt, 2 ss olivenolje, 80 g mandelmel (og hvis du har lyst 1 ss eller mer sesamfrø eller solsikkefrø uten skall.) Visp kjapt sammen og bruk slikkepott for å bre det hele utover hele langpanna på et pizzaark. Stek til den er gylden her og der.
Is:
6 eggeplommer
2 små kartonger kremfløte
16 g kakaopulver eller 2? ts vaniljepulver.
36 suketter oppløses i bittelitt kokende vann i en liten bolle for seg.
Visp fløten til nesten krem, tilsett sukettvannet og mix det inn.
I en annen bolle visper du så plommene litt luftige, så tilsetter du kakaoen oppi eggene og visper det sammen.
Ta så en slikkepott og få eggene over i kremen. Mix det sammen kjapt. Hell blandingen i to medium store bokser eller e'n stor og sett i fryseren. Voila!