< Tilbake til oversikten

Ketose og kunstig søtning

#1

ida nybegynner sa for siden:

KKan kunstig søtning som er i pastillet og lettbrus påvirke ketose?:confused:


#2

HP sa for siden:

Jepp. Men om du opplever problemer så er det kanskje ikke det jeg ville sjekket ut først.

Hva spiser du?


#3

ida nybegynner sa for siden:

Cola zero, tyggis og sukkerfri lacerol. Er det noen spesiell søtning som ikke er bra?
kjøpte forresten en pose med sukrin i dag...


#4

sylwester sa for siden:

Maltitol kan man reagere på så vær forsiktig med sukkerfri sjokolade og godteri som har det siden det kan redusere resultatene dine og muligens gi deg flatulens. De andre *ol-variantene tas også opp til en viss grad, men man skal spise mye tyggis/pastiller så jeg tror du får problemer med løs mage før du får problemer med resultat.

Mye granulerte søtninger er bulket med isomalt eller maltodextrin. Disse teller som karbohydrater så det øker karbohydratinntaket mot at volumet på søtningsmiddelet er lik volumet på sukker. Det er helt tullete siden du da må telle med karbohydratene som inngår i dette enn hvis du f.eks. bruker flytende versjon der det er bulket med 99% vann som ikke har karbohydrater. Sukrin er ikke bulket, men har sitt eget volum.

Når du sammenlikner to søtningsmiddl som ikke er bulket så er det smak og behag. Ikke tro at et er mer naturlig enn et annet da det er tull fra ende til annen. Alle er basert på kjemi. Jeg vil ikke påstå at Cole zero ville blitt mer sunn om de skiftet ut Aspartam med Stevia. De er begge sunnere enn sukker og begger er mindre sunt enn å drikke vann, men botsett fra det er alle søtnigsstoffer som er godkjent i Norge trygge innenfor daglig grenseverdier for de over 3 år.

Jeg bruker flytende natreen som førstevalg (sakkarinbasert). Når jeg lager søte produkter som kaker så blander jeg med sukrinmelis for å redusere ettersmaken på begge. For å strø over dessert bruker jeg sukrin og i irish bruker jeg sukrin gold.


#5

ida nybegynner sa for siden:

Kludrer sukrin til med noe?
Flytende natreen er notert..
Så om noe kunstig søtning skal få meg ut av ketose så må jeg virkelig gjøre en innsats med å få i meg så mye? :D


#6

sylwester sa for siden:

Sukrin føles kaldt hvis du spiser noe hvor sukrin er en vesentlgi andel, men ikke påvirkning på ketose.

De som merker noe er de som har de variantene som er bulket evetuelt at det påvirker de til å spise andre karbohydrater. Akkurat som sukker får deg til å ville ha mer sukker vil kunstig søtning gjøre det samme.


#7

ida nybegynner sa for siden:

Så det er ikke søtningen i seg selv som er "problemet"?
Og kan jeg type spise 4 spiseskjeer med sukrin om dagen uten at det overhodet påvirker ketosen?
Takk igjen for svar, tror jeg gjentar meg selv en del her...


#8

HP sa for siden:

Søtningen i seg selv kan påvirke ketosen/bremser vektnedgang, det er individuelt og noe en må erfare for seg selv. En teori er at søtsmaken fører til økt insulinproduksjon. Mange vil også få søthunger av å spise mye søtt, noe som gjør det uungåelig å sprekke.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.