< Tilbake til oversikten

Utlignes karbo av fiber?

#1

butterboy sa for siden:

Hei,
Jeg er nybegynner og har gått på lavkarbo i en og en halv uke. Synes allerede at jeg føler meg lettere og det lille som er av magefett begynner å svinne :) Eneste vanskelige er å holde seg unna sjokolade. Jeg er en skikkelig sjokoladegris :(

Jeg har et spørsmål. Prøver å få med meg kona på dette som har forsøkt forskjellige dietter og nå er hun med men hun sliter skikkelig med å være uten brød. Ja, vi kan bake selv men det blir litt tungvint med tre barn som er mye på farta. Så har jeg sett at inneholdet av karbohydrater i en matvare utlignes av inneholdet av fiber. Stemmer det?? Hvis et brød f.eks. inneholder 19,7g karbohydrater og 12g fiber, får man da i seg 7,7g karbohydrater hvilket er veldig lite fordelt på et helt brød.

Håper på svar.


#2

nellie sa for siden:

På norske matvaredeklerasjoner kan du ikke trekke ifra fibrene. Brødet inneholder 19.7 gram karbohydrat.


#3

butterboy sa for siden:

OK, takk skal du ha Nellie :) Da får vi forsøke å bake. Har et brød i ovnen nå. Ingers lavkarbobrød med cottage cheese, husk, egg, bakepulver og masse frø.
Håper kona liker det. Jeg klarer meg uten brød men ikke hun.


#4

butterboy sa for siden:

Men, 19,7g karbo på et brød er jo heller ikke mye fordelt på et brød. Så da kan man jo slik jeg skjønner det oppnå ketose selv om man spiser det brødet?


#5

kamp sa for siden:

Dette er per 100g brød


#6

sylwester sa for siden:

På amerikanske varedeklarasjoner så ville det stått 31,7 gram karbohydrater og 12g fiber hvis en serving var 100g. Jeg syns norsk varedeklarasjon er mye bedre.

Siden du går på lindbergdietten så kan det hende at du kan spise litt brød siden lindbergdietten går etter GI og ikke karbo. F.eks. Nærbakst proteinbrød som man kan få levert på døra morgenen etter bestilling har 7,9g karbo per 100g. Jeg skjærer dette brødet i tynne skiver og 2 blir ca. 50g så 4g er ikke så ille utskeielse selv for meg på ketogen kost så jeg spiser det en gang i bandt i helgene :D


#7

butterboy sa for siden:

Ja, selvfølgelig :-) Du har helt rett. Jeg gikk litt fort frem.


#8

butterboy sa for siden:

Jeg går egentlig ikke på noen diett, men jeg forsøker etter beste evne å redusere karboinntaket fordi jeg er overbevist om at jeg vil føle meg bedre av det. Er ikke ute etter noen stor vektredusering men det hadde ikke gjort noe hvis litt av magefettet hadde blitt borte.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.