< Tilbake til oversikten

Utlignes karbo av fiber?

#1

butterboy sa for siden:

Hei,
Jeg er nybegynner og har gått på lavkarbo i en og en halv uke. Synes allerede at jeg føler meg lettere og det lille som er av magefett begynner å svinne :) Eneste vanskelige er å holde seg unna sjokolade. Jeg er en skikkelig sjokoladegris :(

Jeg har et spørsmål. Prøver å få med meg kona på dette som har forsøkt forskjellige dietter og nå er hun med men hun sliter skikkelig med å være uten brød. Ja, vi kan bake selv men det blir litt tungvint med tre barn som er mye på farta. Så har jeg sett at inneholdet av karbohydrater i en matvare utlignes av inneholdet av fiber. Stemmer det?? Hvis et brød f.eks. inneholder 19,7g karbohydrater og 12g fiber, får man da i seg 7,7g karbohydrater hvilket er veldig lite fordelt på et helt brød.

Håper på svar.


#2

nellie sa for siden:

På norske matvaredeklerasjoner kan du ikke trekke ifra fibrene. Brødet inneholder 19.7 gram karbohydrat.


#3

butterboy sa for siden:

OK, takk skal du ha Nellie :) Da får vi forsøke å bake. Har et brød i ovnen nå. Ingers lavkarbobrød med cottage cheese, husk, egg, bakepulver og masse frø.
Håper kona liker det. Jeg klarer meg uten brød men ikke hun.


#4

butterboy sa for siden:

Men, 19,7g karbo på et brød er jo heller ikke mye fordelt på et brød. Så da kan man jo slik jeg skjønner det oppnå ketose selv om man spiser det brødet?


#5

kamp sa for siden:

Dette er per 100g brød


#6

sylwester sa for siden:

På amerikanske varedeklarasjoner så ville det stått 31,7 gram karbohydrater og 12g fiber hvis en serving var 100g. Jeg syns norsk varedeklarasjon er mye bedre.