Nå har jeg også kjøpt meg blender og laget min første smoothie.
Det jeg laget var:
litt vann
5 isbiter
2 egg
ca. 2 ss extra virgin olivenolje
ca. 200 g bringebær/jordbær
Det var forfriskende og godt med en kald frokost på morningen. Men smaken var ikke så god som jeg hadde trodd. Det var litt besk smak og minnet litt om Nutrilett. Det var sikkert de råe eggene som gjør det litt rare smaken, eller oljen? Jeg kjenner en litt rar smak i munnen flere timer etterpå også.
Skal prøve med Yoghurt naturell, kanskje smaken blir litt bedre. Evt. kanskje droppe egg og olje.
det er nok olivenoljen...kombionert med egga ble det sånn til meg og. Jeg har oppi mandler isteden jeg, eller evt rapsolje. Smaker ikkeno. En dæsj cultura naturell er også godt..
Det har kansje noe med oljen,- eller de rå eggene, eller det øvrige kostholdet ditt å gjøre?
Jeg er sånn at jeg synes smoothie uten søtstoff smaker skikkelig beskt når jeg spiser mye annet søtt i kostholdet mitt. Men når jeg har spist skikkelig og uten søtstof en periode, så smaker bærene i seg sel søtt nok, og smoothien uten søtstoff blir veldig god.:)
dersom du har 150- 200g bær, så kan du jo forsøke med et ekstra egg og kutte ut isbitene? jeg inbiller meg at vannet gjør noe med smaken... bare et forslag.
Jeg merker stor forskjell på smoothien alt etter hva slags olje jeg bruker.
Bruker jeg MCT olje smaker den godt og friskt uten noe bismak. Bruker jeg ny rapsolje får den heller ingen bismak. Men da jeg brukte litt av slanten i en eldre flaske smakte det beiskt. Det samme med avocadoolje. Med olivenilje smaker den beiskt og gir ettersmak, - uansett hvor "ny" olja er.
Jeg skjønner ikkeno', jeg... :p Jeg bruker olje - til og med fiskeolje :eek: (Lipolar)uten at jeg kjenner noen rar smak. Akkurat nå har jeg en olivenolje som er fæl - yuck - men jeg kan jo ikke kaste den, så jeg bruker den i smoothie. Kjenner ingenting hvis jeg ikke tar i veldig mye. (Jeg HAR veldig gode smaksløker altså :p )
Jeg har ALLTID vann i smoothien for å tynne den ut så den kan drikkes med sugerør. Det er ikke noen forskjell på smaken nei... (det er jo VANN...? :cool: )
Derimot har jeg funnet ut at man bør ha i en del bær i forhold til de andre ingrediensene, f eks tre egg med 100 g bær blir ikke så godt. Men du har jo temmelig mye bær i, da, så...:confused:
Synes absolutt smoothie er best med søtstoff i - bruker litt Stevia jeg. Ellers minner det ganske mye om syrligheten i kulturmelk - ganske godt, men det er en "aquired taste".
Dette bruker jeg:
100 g frosne bringebær (eller en blanding av bringebær, blåbær og jordbær + vaniljeessens - :sikle: )
En dæsj olje (ca 2 ss?) (blanding av olivenolje og Lipolar)
To egg
Litt vann
En måleskje Stevia
Jeg har vann i fordi jeg ble anbefalt av selger å bruke det sammen med isbitene pga av det belaster motoren unødig mye å knuse isbiter alene. Derfor knuser jeg isbitene først med litt vann før jeg har i resten. Det er ikke snakk om mye men en skvett.
Jeg laget smoothie i dag;
litt vann
5 isbiter
ca. 170 g jordbær
Nå ble smaken en annen ja! Mye bedre enn før og ingen problemer med å drikke.
Jeg får i meg mer enn nok proteiner resten av dagen så det bekymrer meg ikke. Blir jo ikke mett i mange timene etter dette "måltidet" så da blir det jo protein-måltid like etterpå (og resten av dagen). Men når smaken ble så mye bedre uten så dropper jeg egga og oljen for godt. ;)
Men hvis jeg vet jeg skal være borte i mange timer så må jeg lage noe protein/fett-rikt istedet, som f.eks. en omelett for å holde meg mere mett lenger. Så det blir ikke smoothie på meg til hver eneste frokost, men det er godt å ha litt valgmuligheter i forhold til før.
Vekker til live denne for å fortelle om den nyyyydelige smoothiesen jeg lager:
2 eggeplommer, 100 gr. creme fraiche, 100 gr. bringebær og en tanke vann (eller fløte hvis man har nok karber igjen...:D )
blandes i blender... nyydelig, frisk og fungerer bra hvis man har litt søtbehov (les: kose seg under feks Judging Amy)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.