< Tilbake til oversikten

Jeg føler meg lurt! Proteiner

#1

Sunlolly sa for siden:

Jeg legger innlegget mitt her og jeg...

Jeg var nok ikke helt opplyst nok, da jeg startet på denne ketolysekuren. Jeg var blendet av ord som "Velkommen til din siste slankekur", "gå ned i vekt uten å være sulten", "spis så mye du vil, bortsett fra karbohydrater".

Jeg gikk fem på.

Jeg kom i ketose uten problemer, finne mat å spise var lite problem, unngå karbohydrater var greit, og sulten var jeg ikke. Men vekten gikk jo ikke noe særlig ned...

SÅ jeg undersøkte mer. Alltid godt å være føre var...

Joda, man må jo passe på alt man spiser... ikke bare lite karboer. Jeg lå jo på alt for mye kalorier, og spiste jo proteiner som jeg skulle være enn 200kilos mann!

Så nå har jeg prøvd å justere protein-inntaket, og mengden mat. Mengden gikk greit å justere, men å redusere proteininntaket ned til 65 (ønsket vekt), det har vist seg veldig vanskelig.

Så, tips til mat som metter, men er uten karbohydrater, og proteiner. Det tas imot med takk.


#2

kamp sa for siden:

Avocado
Smoothie Med udochoice og bær
Kokosmuffins


#3

Liseta sa for siden:

Beklager å kuppe tråden, men hva er kokosmuffins? :) oppskrift?


#4

HP sa for siden:

65g proteiner er lite. Mener å ha sett at de som anbefaler lavprotein sier 1,5-2 ganger mål-vekt/fettfri-kroppsmasse (97-130g protein ved 65kg).

I starten så kommer de fleste langt ved å bare telle karbohydrater, fett og proteiner bruker å regulere seg selv. Men etterhvert når biokjemien er med på laget så er det lurt å gjøre noen justeringer som å begrense proteiner, og ikke minst fylle på med mer fett.


#5

Sunlolly sa for siden:

Takker for svar.

De fleste plasser jeg kommer over inne på siden her, så finner jeg at man skal holde seg til 1 protein pr kilo (ønsket vekt, ikke nåværende), 1,5 til 2 om man trener. Noe jeg ikke gjør enda.

1,5 til 2 er jo litt mer overkommelig, men ikke når det gjør at vektnedgangen uteblir.

Jeg får prøve litt ut, og se hvor høyt jeg kommer til å ligge.

Går man forresten ut av ketose om kroppen begynner å bruke av protein i stedenfor fett? Er det noen annen indikasjon på at man spiser for mye protein? O, alle disse spm.


#6

HP sa for siden:

Protein kan påvirke blodsukker/insulin-produksjon, insulin lagrer fett. Hvordan proteiner påvirker din kropp må du nesten erfare selv, det finnes ingen fasit som kan generaliseres til alle.

Anbefaler å måle ketoner i blod, om du ligger over 1mmol/L så gjør du det riktig. Freestyle Precision Neo og keton-teststrimler (Dyrt med strimler, men ca halv pris hos med24.no: www.med24.no/freestyle-precision-ketonstrimler-10-stk)


#7

kamp sa for siden:

Bare Google coconut muffins paleo så er det mange oppskrifter.


#8

Ethereal sa for siden:

Enkelte matvarer, som fullfet kokosmelk, har veldig høy prosentandel fett, og vil gi høyere prosentandel fett i alt du tilsetter den i. F.eks chiagrøt med kokosmelk gir nesten for lite proteiner for et måltid, og metter lenge.

Det viktigste og enkleste grepet å ta er nok imidlertid å få kalorinntaket rett, jeg har forholdsvis høy prosentandel protein i kosten, og aldri hatt problemer med vekttap grunnet akkurat det. Voldsomt mye kan gi nyretrøbbel, men når du sørger for å få i deg begrenset kalorimengde, og spiser mat med en god del fett, så skal det en del til før du får for mye proteiner i deg uten å samtidig spise for mange kcal.


#9

Sunlolly sa for siden:

Tror nok jeg må prøve å få ned totalsummen først, for fordelingen i seg selv har ikke vært så gale.

Jeg tror kanskje jeg krisemaksimerte litt i morges, etter denne oppdagelsen av at det ikke var så enkelt som å minimere karbohydratene, og spise det man vil ellers.

Så nå er jeg positiv igjen. selv om jeg endte på alt for mange proteiner igjen.


#10

sylwester sa for siden:

De forskjellige kostholdsfilosofiene har forskjellig vanskelighetsgrad og det er jo en læringskurve på dette som med andre måter å gå ned i vekt. Du må nok telle noe og hvis du kan telle karbohydrater så er det ofte nok, men man kan gjøre feil ved en så enkel regel. Mange har fettfrykt eller grønnsaksfrykt. De aller færreste er redd proteiner og har en tendens til å spise mye av det hvis de spiser dertil for lite grønnsaker og fett.

Etter en stund på dietten grupperer du maten i protein, fett og karbohydrat ganske enkelt. Jeg ser blinkende tall over maten jeg plukker på kantina på jobben. En kyllingfilet 30g, 4ss olivenolje 11g*4, grønn salat og en tomat og litt paprika.. Så hvis jeg teller salaten som 10g er det 40g og 44g fett. Kunne sikkert gått med en ss olje til så sant kyllingen ikke sa mø eller hadde skinn.


#11

aceton sa for siden:

I boka "Keto Clarity" vert det forklart at leveren lagar glukose av overflødig protein (gluconeogenesis), og at ein difor ikkje bør ete store mengdar protein om ein vil halde seg i ketose.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.