< Tilbake til oversikten

Fathead Pizza/kjeks - Enkel og sykt god!

#1

Spinnerette sa for siden:

Denne oppskriften er kjempepopulær her i England om dagen, så jeg måtte prøve, og det er noe av det aller beste jeg har 'bakt' av LK-erstatninger. Den har vanlige ingredisenser, blir sprø, mettende og holder fyllet perfekt. Ingen bismak av egg eller mandler i det hele tatt, med god konsistens. Vil tro den passer utmerket som kjeks til oster etc, om man kutter den i mindre biter og kanske steker litt ekstra. Oppskriften er hentet her!

Ingredienser:
170g reven ost
2ss kremost (fks Philiadelphia)
1 egg
85g mandelmel (ikke avfettet)
Litt salt
Evt krydder, fks rosmarin, oregano, basilikum, hvitløk etc

Fremgangsmåte:
Bland reven ost og kremost i en bolle. Kjør i mikroen i 1 min på full guffe.
Ha i resten av ingrediensene og bland godt.
Kjevle relativt tynt ut mellom to non-stick bakepapir (ta av det øverste før du putter den i ovnen!).
Bruk en gaffel til å stikke hull i deigen for å unngå bobler, de lukker seg mens deigen steker.
Stekes 220 grader i 12-15 min, eller til gylden. Snu bunnen rundt når den begynner å gyldne, for ekstra sprøhet!
Når den er ferdig har du på ønsket fyll, og steker igjen i ca 5min, til osten har smeltet. Jeg brukte reven cheddar, cherrytomater og pepperoni. Nam!

Håper det smaker! :D[url="http://forum.lavkarbo.no//no.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#2

Butterfly83 sa for siden:

Ser veldig godt ut på bilder jeg har googlet :) Har du prøvd å lage kjeks av deigen?

Tenkte å prøve pizza i løpet av helgen. Men hvor tynn skal bunnen kjevles? Trekker den seg sammen under steking?


#3

Spinnerette sa for siden:

Kjeks ja! Skjærte opp noe av deigen i små firkanter sist jeg lagde, stekte litt ekstra, og spiste med kremost på.. Var farlig godt, men også veldig mektig. :o
Bunnen bør være ganske tynn for å bli ordentlig sprø, blir den soggy i midten smaker det også ekkelt (klok av skade!). Har ikke akkurat målt tykkelse i cm, men noe sånn som på dette bildet ser ut som det jeg har laget, kanskje lager jeg den noe tynnere også. Trekker seg ikke sammen etter det jeg har opplevd. :)


#4

Butterfly83 sa for siden:

Jeg lagde pizza i går, og det er den beste lk-bunnen jeg har smakt :) Men i midten ble nok bunnen min enda litt tynnere enn på bildet og da ble den litt tørr. Men utover mot skorpa ble den bra :) Skal teste ut kjeks også :)

Veldig lettvint. Både å lage deigen og ikke minst å kjevle den ut :)



#6

OmmundPoulsen sa for siden:

Ingenting er som lavkarbo "juksemat" som smaker bedre enn "orginalene" :)

De burde starte en lavkarbo burgerkjede a la slike de har i England, hvor man får hamburgeren i den vanlige pakningen bare uten brødet, sammen med søtpoteter. Mener å tro at en ny burgerkjede skal ha dette alternativet, men jeg finner ikke noe på nettsiden som tilser dette....:(


#7

Spinnerette sa for siden:

Hva heter denne kjeden, OmmundPoulsen? Ikke hørt om det før... Ellers er det vel bare å be om å få burgeren pakka inn i salatblader istedet for brød, det gjør de selv på BK om man spør etter det. :)


#8

MissPivotal sa for siden:

Denne pizzaen har reddet mang en dag der jeg holdt på å gå på tryne :D Er skikkelig instagram-farsott :D


#9

Spinnerette sa for siden:

Forklarer hvorfor "alle" var så gira på den! Har ikke instagram, så var ikke klar over det :p


#10

Avkarbo sa for siden:

Gjør det noe forskjell om man bruker avfettet mandelmel? Det er alt jeg har hjemme, og vil gjerne bruke det opp.
[CENTER]Save[/CENTER]


#11

Spinnerette sa for siden:

Blir nok forskjell, ja. Avfettet mel suger til seg mye mer væske. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.