< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp

#1

Hannebanan sa for siden:

Hei på dere!

Gikk på ketolysekuren i 2009, og gikk den 18-20 kg den gang. Etter det har det vert kreft, mye sykdom og personlige ting som har gjort at vekten har følgt med deretter.

Nå 1 år etter siste voldsomme sykdoms-rundgang, så har vekten gått opp en del, mye på grunn av at kroppen min har det generelt mye bedre. Jeg tror jeg gikk nesten 2 år uten å spise noe normalt, hadde kunstig ernering igjenom nesen, samt opperert inn slanger her og der som konstant matet meg.

Men kroppen min har desverre blitt litt for glad i mat nå når jeg endelig kan spise igjen, og jeg har puttet det som puttes kan inn i munnen. Så jeg har vel lagt meg godt rundt som mamma ville ha sagt. Jeg har som tideligere nevnt at jeg har gått på ketolyse kuren, men befinner meg for øyblikket i England med studier og har ikke tilgang på verken boken min eller noe.

Jeg kan huske små utdrag av boken, som fks at man kunne drikke litt sukkerfri saft, brus osv. Men holde seg helt og holdent borte fra sukker, frukt osv? Hadde ver helt konge om noen kunne listet opp varene som man ikke kan spise og de varene man kan spise.

Jeg hadde blitt kjempe glad for all hjelp, jeg studerer her i London. Og engelsk mennene er ikke akkuratt kjent for deres sunne og vel balanserte kosthold! Jeg har sett litt på oppskrifter osv, og kom på at jeg var medlem av dette forumet på den tiden jeg holdt på i 2009! Og hvor mye hjelp og støtte jeg har fått herfra på den tiden. Håper på samme gode runde nå :)

Ha en riktig fin uke!


#2

totitten sa for siden:

Velkommen tilbake til lavkarbo :) Så flott at du endelig er blitt frisk :) og kommet igang med studier :) Det er masse god informasjon i dette forumet, og også en oversikt over blogger som skriver om lavkarbo.
Jeg har også nettopp begynt på ketolyse, og har gått på det to ganger tidligere (2008 i et år, og 2010-2011 i et år) Det som er viktigst på ketolyse er å spise masse fett (ca 70-80% tror jeg) , litt protein (ca 25%) og litt karbohydrater (ca 5%) Drikk masse vann. Ta vitaminer og mineraler i tillegg iform av tabeletter. Det viktigste er krom-kalium-selen-sink-magnesium- og evt d-vitamin :)
Du kan lese i tråden nedenfor her om hva noen spiser iløpet av en typisk dag på ketolyse ;)



#4

Hannebanan sa for siden:

Tusen takk for tips ;)! Skal kjøpe meg en ketosebok her nede, men greit med litt norske inputt først!


#5

Spinnerette sa for siden:

Bor også i England! Mange som roser 'The real meal revolution' her, har ikke lest den sjøl, men den er visst helt bibel for mange, og opererer med LCHF og ketose. Sett den i både boksjapper og på Amazon, så skal ikke være vanskelig å finne :p
Gratulerer med frisk kropp, og masse lykke til med kostholdsendring! :heia:[url="http://forum.lavkarbo.no//no.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#6

Hannebanan sa for siden:

Kjøpte boken i dag, "the everything guide to the ketogen diet"

Masse spennende engelske oppskrifter, kanskje jeg kan dele noen om jeg får det til å funke ;)
Men takk for tips!

Hvor mange karbohydrater er det tilatt på ketolyse dietten ila en dag ?


#7

Spinnerette sa for siden:

Er vanligst å holde seg under 20kh om dagen om man vil inn i ketose. Mange kan øke noe og fremdeles være i ketose. Karbene skal hovedsakelig komme fra grønnsaker. Prosentfordelingen er nevnt over, den er en grei pekepinn. Start med grønnsaker, rent kjøtt og naturlige fettkilder, så er du godt i gang. :)

Edit: Forresten, så er Ketolysedietten Torkil sin bok, og er bl.a. en måltidsplan, en spesifik diett som man bør ha boka for å følge. Å være i ketose og spise ketogent er ikke nødvendigvis å følge Ketolysekuren (blir litt som å si man følger Fedon uten å lese bøkene eller oppskriftene eller hva han lager), bare sånn til informasjon. :p
[url="http://forum.lavkarbo.no//no.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#8

Hannebanan sa for siden:

Jeg skjønte det etter å ha bladd litt i den nye boken jeg kjøpte :p Men er en del gode oppskrifter osv. Jeg skal lese meg opp på hva andre her inne gjør (y) Vil bare prøve å gjøre det på en god måte. Litt skummelt å spise så mye fett, men det gir mye mening når man leser seg opp på hvorfor og hva. Jeg var bare 18 da jeg prøvde dietten først. Og da er man ikke alltid like intr i hva og hvorfor :p Er veldig glad for å kunne se og dele erfaringer med dere :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.