< Tilbake til oversikten

Hønse/kyllingfrikassé!

#1

Spinnerette sa for siden:

Hønskefrikasse har alltid vært storfavoritt i heimen, men ettersom hvit saus ikker er spesielt LK-vennlig, har jeg lagt hele greia til side i årevis. Men, jeg fant xanthan gum på nærbuttiken her en dag, og fant ut jeg faktisk kan lage tykk saus som ikke er sleip! Så i dag ble det frikasse, og det var digg. Jeg brukte kylling istedet for høne, fordi jeg er lat. Jeg baserte smaken på sånn som mamma ladge den, som var hvit saus med erter, gulrot og litt karri i.

Følgende oppskrift var nok til to voksne.

Du trenger;
500g høne eller kyllingfilet
150g sellerirot
70g purre
1/2-1ts kokosmel
1/4ts xanthan gum eller JBK
1ss smør
4ish dl kraft eller buljong
ca 1dl fløte
Evt litt karri og persille, eller annet ønsket krydder

Del kyllingfileten i biter, og ha i kjele, og kok i lettsaltet vann i ca 1-1,5 time. Når det er ferdig kokt, ta det ut av vannet og legg til side. Om du bruker høne, kok hele høna i 1,5-2t, til kjøttet kommer av beinet lett, del kjøttet i passe biter, og legg til side.

Spar kraften om du vil bruke den istedet for buljong.

Smelt smør i kjele, bland i kokosmelet og gum/JBK, bland godt, så pisk mens du heller i kraft/buljong. Ha i grønnsakene, og la la det småkoke til de er møre.

Ha i fløten, kyllingen og evt krydder, og kok opp.

Ferdig!

Kan gjerne ha i mer grønnsaker om det ikke serveres ved siden av. :)


#2

Carisma sa for siden:

Hvit saus? Kyllingfrikasse er vel i sur-søt saus?


#3

scnuppa80 sa for siden:

Hønsefrikasse er i en hvit type saus laget av kraften av fuglen og fløte, sitron, mel og smør. ÅÅÅ det er så godt ! Takk for oppskrift :-)


#4

Spinnerette sa for siden:

Hønsefrikasse er husmannskost. :) Du tenker nok på noe annet.



#6

nellie sa for siden:

Klassisk hønsefrikassé er med hvit saus. Finnes så klart lokale variasjoner.


#7

Spinnerette sa for siden:

Folk lager nå all slags mat på sin egen måte (mamma brukte bestandig karri i, er heller ikke normen), men et kjapt google-søk viser retter med hvit saus, så er nok det som er vanligst. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.