< Tilbake til oversikten

Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

#1

Ethereal sa for siden:

Nå som butikkene er fulle av store, fine blomkålhoder til ti kroner stykket, hvordan oppbevarer man dem best for at de skal holde lengst mulig? Bør plasten rundt (importblomkålen er jo plastinnpakket enkeltvis) tas av? Romtemperatur eller kaldere?


#2

TrillTrall sa for siden:

Blomkål egner seg ypperlig til forvelling. :) Del i buketter, ha i kokende vann i et visst antall sekunder/minutter (dette finner du på nettet), ha dem så rett over i isvann like lenge, la dem deretter ligge og renne av før du legger dem i poser og putter dem i fryseren. Holder seg lenge, beholder næringsinnholdet og er like gode. :)


#3

Ethereal sa for siden:

Hva om en har et bitttelite kjøkken med et bittelite kjøleskap uten fryserplass?

(Jeg må finne et sted jeg har plass til å sette en fryseboks- inni klesskapet, muligens.:p)
[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#4

TrillTrall sa for siden:

Da kjøper du ikke større mengder grønnsaker. :) Da jeg var liten, rundt 1970, husker jeg godt at vi leide fryseboks i et lokale ca. 10 min gange hjemmefra, det var helt vanlig. Det var masse bokser i veggen, omtrent som bankbokser, bare at de var en del større da. Den gangen var det ikke vanlig å ha fryseboks hjemme, husker det var stor stas da vi fikk råd til å kjøpe det. :)


#5

Carisma sa for siden:

Med plast på i kjøleskap holder blomkålen hvertfall opptil 3 uker. Om den blir litt svart utenpå er det bare å skrape vekk.


#6

sylwester sa for siden:

Koster ikke blomkål (og brokkoli) ca en 10-er hele året?


#7

Carisma sa for siden:

Nei, etter hovedsesongen var over lå det på rundt 23-24,90 hos oss og de var i tillegg bittesmå


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.