< Tilbake til oversikten

Regjeringa har snudd om vitaminimport! 👍


#2

kamp sa for siden:

Supert!


#3

aceton sa for siden:

Flott! Mista nyleg ein heil pakke frÄ iHerb pga ein gratisprÞve med skumle multivitaminer.


#4

Miranda13 sa for siden:

Veldig fornĂžyd :D

Jeg overdoserer jevnlig vitamin D3, og nÄ kan jeg fortsette med det!


#5

Colt-pixy sa for siden:

Leste ogsÄ dette idag og var godt fornÞyd, selv var jeg stor importÞr av D-vitaminer fÞr forbudet kom. Jeg simpelthen elsker iHerb sitt utvalg!


#6

Photobscura sa for siden:

Dette er veldig gode nyheter! :D
Det er bare en ting jeg ikke finner noen forklaringer pÄ i ordlyden i noen av de artiklene jeg har lest siden regelendringen, og det er om det fortsatt er restriksjoner som tidligere - altsÄ at privatimporten begrenser seg til inntil tre mÄneders forbruk innenfor EØS. Noen som vet?!


#7

amritam sa for siden:

Nei, det tror jeg ikke, for det de har gjort er Ä fjerne klassifiseringen som legemiddel fra vitaminer og mineraler. Merk at det betyr at det bare er vitaminer og mineraler som er unntatt fra den nye loven (som jeg mener fortsatt er i strid med EØS-avtalen).


#8

Photobscura sa for siden:

Ah, takk! SÄ da kan man bestille fra iHerb ogsÄ, som jeg forstÄr det. :) (Selv om jeg har hÞrt folk si at de ikke er helt oppdaterte og fjernet sperren fra hÞydose-vitaminer enda).


#9

amritam sa for siden:

Det er litt vanskelig Ä vite hva som gjelder, for det er vanskelig Ä finne noe fra det offentlige om dette, og nÄ hÞrte jeg nettopp noen som mente det bare gjelder for vitaminer og ikke for mineraler. SÄ jeg vet ikke, og hvis noen finner forskriften eller noe annet offisielt vedtatt om dette, sÄ er jeg veldig interessert.



#11

amritam sa for siden:

Jeg er ikke pÄ facebook, men har nÄ funnet endringen pÄ lovdata:
lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-11-23-1342
I § 2 Legemiddellisten skal fÞlgende oppfÞringer strykes:

  • Askorbinsyre
  • Biotin
  • Cyankobalamin
  • Folsyre (acidum folicum)
  • Kalsiferol
  • Niacin
  • Nikotinsyre (acid nicotinicum)
  • Pantotensyre
  • Pyridoksin
  • Riboflavin
  • Tiamin
  • Tokoferol

Det er altsÄ bare disse vitaminene som ikke lenger er legemidler. Alt annet er vel som fÞr, da, og rammes av den nye loven hvis det er legemiddel eller hvis Legemiddelverket bestemmer seg for at det skal regnes som legemiddel.


#12

Photobscura sa for siden:

Da er i hvert fall vitamin D3 (kalsiferol) innafor, noe som var det aller viktigste for mitt vedkommende. Takk for at du sjekka det ut!
Jeg er forsÄvidt med i den vitaminaksjon-gruppa, men synes det er en smule rotete hva angÄr informasjon der inne. Ikke sÄ rart, med sÄ mange brukere og tilsvarende mengde tolkninger. :)


#13

Butterfly83 sa for siden:

Alt av vitaminer er nÄ tillatt, men det var kun de vitaminene nevnt ovenfor som var satt som ulovlige. De er nÄ fjernet fra listen igjen :)

Mineraler er visst fortsatt ulovlig, og likesÄ urter.


#14

Susa84 sa for siden:

Flotte nyheter :D Som helsekostveileder student jubler jeg :)


#15

kamp sa for siden:

Er aminosyrer Ok mÄ Ä bestille?m


#16

amritam sa for siden:

A-vitaminer har da vÊrt legemidler, og jeg ser ikke noe av det pÄ lista.


#17

Butterfly83 sa for siden:

I fÞlge vitamingruppen pÄ FB stod ikke vit K og vit A pÄ legemiddellisten.


#18

amritam sa for siden:

Merkelig, jeg finner det heller ikke der nÄ, men er temmelig sikker pÄ at det har stÄtt der. Jeg har bl.a. fÄtt stoppet tran i tollen fordi den inneholdt for mye a-vitamin. Jeg klaget fordi jeg i lovverket fant et unntak for tran, men posten ville ikke hÞre pÄ det, de sa bare at de forholdt seg til det legemiddelverket sa.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i trÄden, sÄ kan du gjÞre det her.