< Tilbake til oversikten

Lavkarbo - forhøyet kolesterol/andre sykdommer?

#1

T91 sa for siden:

Hei!

Er en 22 år gammel mann som nå er på min 5 uke i ketose. Har gått ned 1kg i uka. Trener cardio alt fra 30 min til 1 time, 3 ganger i uka å prøver å få i meg alle karbohydratene via grønnsaker.

Spiser egg&bacon så og si hver dag til frokost, smoothie til lunsj, og rene produkter som kjøtt,fugl,fisk osv med masse grønnsaker/salat hver dag til middag. Det jeg lurer på, er om jeg burde sjekke meg hos legen angående kolestrol? Jeg har ikke vært i kontakt med noen lege eller noe sånn før jeg begynte med det her, men jeg bare ser for meg at blodårene mine er fult av fett med tanke på kostholdet. Er det noe jeg burde ha i bakhodet eller eventuelt teste meg for hos en lege mens jeg driver på med det her?

På forhånd takk for svar! :)


#2

T91 sa for siden:

Kan også legge til at jeg ikke rører noen form for godteri eller fake produkter som pepsi max eller cola zero, da jeg drikker kun vann til alle måltidene. Og grønnsaker/salater jeg spiser er som regel vanlig salat,paprika,tomat,agurk,blomkål,løk,squash,brokolli,kokte gulrøtter,erter,hampefrø,kokt minimais osv. Er det noe av dette jeg burde holde meg unna? Hørt at mais er stivelse, som er fyfy, men minimais går vel greit?


#3

kamp sa for siden:

Har du lest boken det store kolesterol myten? Anbefales


#4

index sa for siden:

Spar den kolesteroltesten til vekten har stabilisert seg. Mange opplever forhøyet kolesterol under forbrenning av kroppsfett, muligens på grunn av at lagret kolesterol blir frigjort? Jeg opplevde dette, men etter et år var det need på normalnivå og nå etter over fire år på lavkarbo har jeg bedre verdier på kolesterol og blodtrykk enn noen gang.

Ikke bekymre deg for det med fett I blodårene. Det stemmer ikke, rett og slett!


#5

T91 sa for siden:

Nei det har jeg ikke. Hvor får man kjøpt den eventuelt? Har ikke lest mange bøker eller forhørt meg med en lege eller noe sånt for å være helt ærlig. Jeg har bare googlet meg frem til denne kosten, og det funker utmerket :)


#6

T91 sa for siden:

Hmm, hørtes ikke dumt det det! Jeg er nå 6-7 uker unna målet mitt, om vektnedgangen fortsetter i det tempoet her så skal jeg ta en test hos legen etter det! Takk for svar :)



#8

Miranda13 sa for siden:

Mais er mais. Sjekk www.matvaretabellen.no/.

Se filmen 'Statin nation' angående kolesterol. Den ligger på kostdoktorn.se, hvor du får en måneds gratis prøveabonnement.


#9

Gerd sa for siden:

minimais har 2,9 karb. pr 100g, mais har 15,4 karb. pr 100g.

matvareguiden.no


#10

Miranda13 sa for siden:

Jøsses! :D Lite majs i minimajsen, da ;)


#11

Gerd sa for siden:

De er ulike ja :ja:

smaker ikke det samme heller, mais er søtere i smak enn minimaisen.


#12

index sa for siden:

Ja, det er nesten bare mini:D:D


#13

Miranda13 sa for siden:

Ha ha, moro du :lol:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.