< Tilbake til oversikten

Antall proteiner, mengde fett og vitaminer ila. en dag?

#1

silje2nd sa for siden:

Hva er dagsmålet for proteiner og fett pr dag? Hva bør man ha eller bør ikke understige?
Hvilke vitaminer spiser dere??

Man blir tørst av ketolyse, men mye vann ( eller te) er vel bare bra?
Øker vekten når man drikker masse? Kan jeg regne med at noen hundre gram er vann ? ( håpefull som plutselig fikk lyst til å lure seg selv til å tro at hun veier mindre enn hun egentlig gjør....)


#2

HP sa for siden:

Husk å få i deg rikelig med havsalt sammen med vannet. Da unngår du en del av ubehaget som det er vanlig å få når man er i ketose. Salt blir med vannet når det går i do.

Ketolyse-boken har vitamin og mineral-anbefalinger.

Når jeg er i ketose (>15-20g karbo/dag) tar jeg D-vitaminer, utover det passer jeg på å spise grønnsaker og mest mulig naturlig mat. Og havsalt, rikelig med havsalt (hvis ikke får jeg kløe i beina og etterhvert muskelkramper).


#3

silje2nd sa for siden:

Men jeg trodde at salt binder fett? Trodde ikke salt var lov på atkins/ ketolyse..


#4

Gerd sa for siden:

Ekstra salt trengs på ketolyse, det står om det i boka. :)


#5

HP sa for siden:

Salt binder seg til vann. Når man spiser naturlig mat så trenger en å tilsette mer salt enn man gjør når man spiser ferdigmat og halvfabrikata (der saltet er kamuflert). Men ikke spis mer salt enn det som smaker godt.

Jeg har en pose flak-salt som jeg spiser en liten klype av som snacks før et glass vann gjennom dagen. Er og så en god ide å ha en klype salt i vannet, men jeg klarer ikke svelge det ned.


#6

Carisma sa for siden:

Om man har sodastream eller lignende er det godt med litt salt oppi, sammen med f.eks sitron. Jeg klarer det heller ikke i rent vann.


#7

Descision sa for siden:

På forrige runde brukte jeg vitaminboksene som tilhører ketolysekuren, men denne gangen har jeg måttet kjøpe andre merker. Jeg får ikke ta kaliumtilskudd grunnet hjerterytmeforstyrrelse, men blir tett fulgt opp med blodprøver hos fastlegen slik at jeg ikke havner på "minussiden" og at saltene er i balanse.
Jeg tar multivitamin (sammensatt av vitaminer og mineraler) og ekstra magnesium. Totalt sett er jeg tilnærmet lik inntaket som om jeg hadde brukt boksene fra ketolyse, men altså med unntak av kalium.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.