< Tilbake til oversikten

Forvirret

#1

Lucir sa for siden:

Hei! Jeg er helt ny her, og er ikke sikker på om jeg poster dette på riktig sted. Bare å flytte på innlegget mitt!

Jeg har akkurat begynt på lavkarbo, av den grunn at jeg har vært plaget med magen i årevis og trengte å finne et kosthold som passer for meg. Jeg har nylig kommet meg etter en tid med ME, og har all verdens matintoleranser. Etter at jeg endret kosten har jeg fått det så nye bedre, og magen er så bra som den aldri har vært før. Jeg har nå begynt å reagere på matvarer med høyt karboinnhold, og ser at jeg må holde meg til det som ikke inneholder mer enn 5 per 100 g. Reagerer med kvalme og hodepine, som gjerne varer i et døgn.

Til nå har jeg fått litt hjelp av en venninne, da jeg ikke helt har hodet med meg enda og klarer ikke å sette meg inn i så mye på egenhånd. Men tenkte at det sikkert er masse hjelp å få her så hun slipper alt maset mitt :)

Jeg er normalvektig med bmi på 22, så jeg har ikke vektnedgang som mål, kun bedre helse. Bør jeg komme i en ketose, eller unngå det? Har akkurat kjøpt ketostix så jeg kan følge med litt. Jeg svinger veldig i formen, har spist lavkarbo i 3-4 uker nå. Overgangen fra tidligere kosthold var ikke veldig stor, bare mindre karbohydrater og mer fett som ble endringen. Så jeg ble ikke veldig syk, bare hangler litt innimellom. Når formen er bra er den bedre enn noen gang, jeg er fysisk sterkere i kroppen enn før.

Tar imot alt av tips med takk! Jeg spiser forresten ikke meieriprodukter og egg pga intoleranse, det går i kjøtt, masse grønnsaker, bacon og kokosmelk :)


#2

Lemen sa for siden:

Hei, og velkommen hit!

Ketose er ikke farlig, men det er ikke sikkert at det er nødvendig for din del, da det ofte blir brukt for å gå ned i vekt. Så det er vanskelig å si at du må i ketose, eller at du må unngå det. Når det er sagt så er det mange normalvektige som liker seg best i ketose fordi de kjenner seg bedre da. Noen blir også dårlige av å svinge inn og ut av ketose, så ofte er det lurt å enten holde seg i ketose, eller utenfor. Tror du bare må kjenne litt på kroppen hva som er best for din del.

Lykke til! :heia:


#3

Lucir sa for siden:

Takk for svar!! Jeg hadde planlagt å unngå ketose, men siden jeg plutselig blir dårlig av enda mer enn før har jeg ikke annet valg enn å kjøpe strikt lavkarbo. Har skikkelig keto-flu nå.. Hvor lenge er det vanlig å ha dette før jeg blir bedre? Sånn det ser ut nå vil jeg nok ikke ha noen svingninger..


#4

Lemen sa for siden:

Hva er keto-flu? At du er dårlig pga at du er i ketose?

Det er ikke uvanlig å bruke opp til en uke før man har omstilt kroppen og den fungerer fint i ketose.


#5

Lucir sa for siden:

Jepp, dårlig av ketose. Men jeg klarer daglige gjøremål, og en uke skal jeg fint klare!!


#6

Lemen sa for siden:

Og om du fortsatt da er dårlig, så kan det være lurt å ta inn litt mer karbohydrater, primært fra grønnsaker. :)


#7

Lucir sa for siden:

Det skal jeg huske :)


#8

Carisma sa for siden:

Nyere forskning mener at ketoflu hovedsakelig skyldes salt mangel, siden mange av produktene man spiste før inneholdt en del salt, og man glemmer å veie opp for det.


#9

nellie sa for siden:

Hadde vært spennende å lest forskningen. Har du link? Finner ikke noe når jeg søker på pubmed.

Er dermed den gamle teorien om at omstillingen fra glukosedrevet kropp til ketondrevet kropp kan føre til disse symptomene helt ut?


#10

Lucir sa for siden:

Kanskje er det derfor jeg hangler mer enn jeg er syk, jeg har ikke spist ferdigmat eller noe annet med høyt saltinnhold på halvannet år pga matintoleranser. Kan jo drikke litt vann med himalayasalt og se om det hjelper :) I dag har jeg drukket en del farris bris, fikk så lyst på det. Selv om jeg sjelden drikker det!


#11

Carisma sa for siden:

Det var en en annen bruker her inne som som refererte til det, så kanskje h*n kan bidra med nærmere opplysninger


#12

Miranda13 sa for siden:

Sjekk under tema 'Salt' under 'Lavkarbo generelt'.


#13

pernilla12 sa for siden:

Hei alle sammen. Jeg er også ny her inne, og synes det er flott å kunne bli medlem i dette forumet. Sliter litt med å finne frem hvor jeg skal skrive hva, og klarer ikke å finne igjen hvor jeg skulle skrive en presentasjon. Men jeg er altså ny her, og startet på lavkarbo for tre uker siden. Har aldri forsøkt dette tidligere, og jeg synes det fungerer bra så langt. Følger lavkarbo uten utskeielser så lang, og har seriøst ikke hatt behov for dette, noe som også er helt nytt for meg. Så langt viser vekten ca minus 5 kilo, og jeg er veldig takknemmelig for at vekten går så raskt nedover. Det er virkelig motiverende! De to første ukene viste sticksen varierende utslag på ketoner, men nå har jeg stort sett utslag uansett tid på døgnet. Gleder meg til å lese erfaringer fra dere, samtidig som jeg håper på å kunne bidra med noe etterhvert.


#14

Miranda13 sa for siden:

Velkommen Pernilla!

Lag deg gjerne en tråd under 'Min journal' - da blir det lettere å følge deg :)


#15

pernilla12 sa for siden:

Hei, og tusen takk for det, og takk for tipset! smiler Forsøker å laste opp bilde også, samt lage en slik illustrasjon av vektnedgang og vei fram til målet, men vet ikke helt hva jeg gjør galt. Men jeg skal forsøke litt til.. ;-)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.