< Tilbake til oversikten

Søtningsstoff

#1

volvojenta sa for siden:

Etter å ha prøvd forskjellige typer liker jeg absolutt flytende Natreen best. Det gir god nøytral søtsmak. MEN, mener å ha lest et sted at det ikke er anbefalt i et lavkarbo kosthold.....Noen som vet???
Hilsen Volvojenta.:)


#2

sylwester sa for siden:

Man skal helst ikke bruke for mye av det, men det er vanskelig å holde seg helt unna. Skal man først skeie ut er det først og fremst hvor mye karbohydrater kroppen kan ta opp som gjelder.

Som søtstoff er flytende natreen min favoritt. Jeg bruker den aller mest og min flaske med 125ml ble åpnet i 2014. Det er basert på veltestede sakkarin/glykamat blandet med 99% vann. En flaske på 120ml med flytende natreen tilsvarer 1,6kg sukker og har kun totalt 0,3g krabohydrater.

Det granulerte greiene er 99% maltodextrin. Ved 100g har den samme volum som 1kg sukker og bruker i Natreen, Splenda, ... for å gi det volum og bare det. Man må regne med 1gkh per ss av dette så det koster litt å ha det sånn. Skal man ha strø er nok Sukrin best og det knaser bedre på grøt og lefser enn maltodextrin.

Det verste er xylitol, maltitol, ... da opptil halvparten av sukkeralkoholene kan finne på å bli tatt opp av kroppen. Typisk er sukkerfire sjokolader laget av det siden det har mye volum. Jeg spiser en rute med sukkerfri sjokolade i ny og ne allikevel.

Noen vil sikkert påstå at sakkarin er kjemisk, mens f.eks. Stevia er naturlig. Det er bare tull. Alt i verden er til ved kjemiske reaksjoner og at noe er naturlig gjør det absolutt ikke mer sunt enn noe annet. F.eks. så er blåsyre helt naturlig, men ikke spesielt sunt.


#3

volvojenta sa for siden:

Takk for svar, det oppklarte en hel del for meg:))
jeg liker ikke den metalliske smaken på Sukrin. Har prøvd mange ganger men får det ikke til. Skal man først unne seg litt søtt bør det smake godt:) Så natreen er og blir min favoritt.
Takk igjen!
Volvojenta.


#4

TrillTrall sa for siden:

Har du prøvd sukrin gold? Den er ikke så ille synes jeg. I teen sverger jeg til stevia, enten flytende eller suketter - men ikke de sukettene som fås på dagligvaren her i ladet, de smaker pjuk! Jeg bestiller fra Iherb. Etter at jeg begynte med stevia smaker ikke vanlige suketter (det er vel natreen det og?) godt overhodet, jeg synes de gir en ekkel bismak på teen min.


#5

Tirill77 sa for siden:

Jeg sverger også til sukrin gold.


#6

Miranda13 sa for siden:

Jeg bruker ikke så mye søtningsstoff, men har de siste dagene laget meg kaffe (kjøper kaffe med smak av irish coffee - håper ikke den har sukkerstoff i seg:eek:) med piska krem. Kremen har jeg to dråper flytende stevia i.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.