< Tilbake til oversikten

Yippie! Bar

#1

Mints sa for siden:

Er det noen her som har erfaring med Yippie! Bar fra Weider? Jeg har hørt at det er mindre enn 2 karber per bar, men jeg blir jammen ikke klok på det, da det står bakpå at det er over 20. Jeg spiste en her om dagen da, og den smakte helt himmelsk så jeg vil gjerne spise flere, hehe ;)


#2

Skramle sa for siden:

Hvis det står bakpå innpakningen at det er 20 g kh, hadde jeg nok stolt på det


#3

nellie sa for siden:

Når det er snakk om utenlandske matvarer kan man som regel trekke ifra kostfiber, så det blir nok ofte litt feil.


#4

Skramle sa for siden:

Jeg søkte på den nå, og kom inn på denne linken: www.nu3.no/weider-40-high-protein-low-carb-sjoko-bar.html#tabs er det den du leste på?

Blir overrasket over hvor mye forskjellig som er oppgitt på linken.

Først står det: "Low-Carb proteinbar med 40% protein og kun 4g karbohydrater"

Deretter står det: "Nur 2 g netto-karbohydrater per bar"

Også står næringsinnholdet per 100 g: "Karbohydrater 20 g"

Skjønner godt at man blir forvirret! Baren er på 50 g, som tilsvarer 10 g kh per bar i følge næringsinnholdet nederst, og hvis dette også står på innpakningen er det nok riktig.

Merker jeg blir provosert når forhandlere prøver å lure kundene!


#5

Skramle sa for siden:

Dette var jeg ikke klar over! Men det kan selvfølgelig ha noe å si, men da burde de spesifisere det. Tror jeg sender Mail og spør!

Trådstarter, har du kjøpt produktet fra denne siden? Vurderer å kjøpe noe derifra selv :)


#6

nellie sa for siden:

Nei, de bør vel egentlig ikke spesifisere det. Sånn er det med utenlandsk merking. :) At de her i Norge har valgt annen merking er vel opp til forbrukeren å sette seg inn i.

Kostfiber er trukket i fra karbohydratinnholdet på norske matvarer, fortsatt inkludert på f.eks amerikanske.

Men her på denne varen er det også sukkeralkoholer, som inneholder karbohydrater, men disse karbohydrater kan i varierende grad telles med. Produsenten velger å trekke ifra alle disse og da sitter man igjen med bare 2 karbohydrater som påvirker blodsukkeret. Disse kalles net Carbs. Men det tallet kan være misvisende, ikke nødvendigvis, men for enkelte forbrukere, så der kan du bli irritert på produsenten. :p


#7

Skramle sa for siden:

Men hadde jo vært veldig greit for oss hvis de hadde spesifisert det. Kan jo også være skrivefeil et eller annet sted, i og med at det først står 4 g kh, og deretter 2 g kh.

Når det står oppgitt 3 forskjellige kh-innhold, så er det jo oppklarende hvis selgeren spesifiserer. For sånn som det er nå, er det ganske forvirrende. Og selgeren vil vel helst selge produktet. ;)


#8

Skramle sa for siden:

Sendte mail til nu3 igår. Fikk svar:

Takk for henvendelsen din.
Jeg skjønner absolutt at dette er forvirrende, og jeg er glad for at du skriver til oss. Jeg gikk inn på produsentens egne hjemmeside for å lese hva de skriver om produktet. De skriver at en bar (50g) inneholder 10,8 g karbohydrater, hvorav 9,3 g er flerverdige alkoholer. Jeg er litt usikker på hvorfor denne teksten er så misvisende og forvirrende, men jeg skal gi beskjed til markedsavdelingen vår slik at de får rettet det.
Her er hjemmesiden til produsenten, hvis du vil se selv: www.weidershop.de/en/Global-Line/Bars/VWD40LWCRB.html
Det er en tysk hjemmeside, så næringsinnholdet står på tysk men informasjonen om produktet er skrevet på engelsk.
Håper dette var til hjelp.


#9

Mints sa for siden:

Det er denne typen bar jeg mente:

www.weidershop.de/en/Global-Line/Bars/VWDYPPBR.html

Kjøpte den i to forskjellige smaker på Sunkost. De hadde nettopp fått de inn. Har prøvd å søke rundt på nettet, men får oppgitt forskjellige karbohydratinnhold over alt. Hun som jobbet i butikken mente det var mindre enn 3 karber per bar.


#10

Butterfly83 sa for siden:

Ut i fra den siden så er det jo 5-6 g net carbs pr 100 gram. Litt avhengig av hvilken type. Man får jo barene i 45 og 70 gram så hvor mange net carbs avhenger jo av størrelse og smaksvariant, men 3-4 pr bar sånn ca.


#11

Mints sa for siden:

Så dersom jeg leser det riktig, vil det si at f. eks. en 70 g bar av smaken Cookies-Double Chocolate inneholder 1,8 g karbohydrat. Altså at jeg kan se bort fra de 20 andre grammene?


#12

Butterfly83 sa for siden:

Nei, jeg ville regnet 4 gram. Totalt er 24, og sukkeralkoholer er 20. Kan godt være det er noe fiber man skal trekke fra, men når det ikke står trekker jeg kun fra alkoholene.


#13

Mints sa for siden:

Skjønner, takk! :D


#14

Carisma sa for siden:

I tilleg har det noe å si hva slags sukkeralkoholder det er om de skal regnes eller ikke.
Jepp, det er innviklet! Løsning? Spis naturlig mat... :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.