< Tilbake til oversikten

Grønnkål karboinnhold

#1

Sjokoholiker sa for siden:

har prøvd å søke etter svar på her, og googla litt men blir ikke klokere. Kjøper grønnkål på rema og på posen står det 2,2 i kh innhold. Men på matvaretabellen står det 5,7. Er det noe med kostfiber som skal trekkes fra?


#2

Supera sa for siden:

Det står 2,2 g per 100 g når jeg søker på matvaretabellen...


#3

Sjokoholiker sa for siden:

Merkelig. Hvilken matvaretabell bruker du? På den som hører til dette forumet står der 5,7...


#4

Supera sa for siden:

Ah, jeg søkte på matvaretabellen.no, jeg. Trodde det var den du søkte i. Men hvis det står 5,7 er det nok tatt fra en amerikansk side. I USA er ikke fiber trukket fra.


#5

Sjokoholiker sa for siden:

Takk for svar satser på du har rett for det er sååå godt i suppe


#6

Bønna200 sa for siden:

Gikk for moro inn på bama.no og der står det 2,2 gram. :ja:


#7

Dilly sa for siden:

Suppeoppskrift? Tusen takk :)
Jeg teller ikke kh lenger (pga. at jeg trives med lavkarbomat og ikke trenger å gå ned mer), men grønnkål er jo supermat, og jeg har ikke fått til å lage noe med den før...


#8

Lillemy71 sa for siden:

Smørsteikt grønnkål er mitt favoritt-tilbehør til det meste om dagen. Ja også grønnkålchips da :sikle:


#9

Dilly sa for siden:

Smørstekt, chips :-) høres veldig godt ut. Jeg vil så gjerne like å spise denne supersunne matvaren :)
I Danmark spiser de ofte grønlangkål, oppskriften funker helt sikkert også uten hvetemel:
1500 gram Grønkål, hakket, dybfrost
50 gram Smør
2 dl. Piskefløde
2 spsk. Hvedemel
Salt
Peber
Muskat *
Tø kålen op i en sigte og pres væden fra. Lad snurre 5-10 minutter i gryde med halvdelen af smørret og hele piskefløden. Rør en smørbolle af melet og resten af smørret og bland den i grønkålen under omrøring. Spæd med sky fra skinken (grønlangkålen skal have en fast konsistens). Smag til medsalt, peber, muskat (og evt. sukker) og kog det hele godt igennem.
Read more at www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=14981#2YuLeLWgrv2aYCe3.99


#10

Rin sa for siden:

Jeg smørsteker grønnkål med baconterninger, svart pepper og en skvett balsamicoeddik. :)


#11

Lillemy71 sa for siden:

Jeg lager også kremet grønnkål. Hiver som oftest kålen i panna etter å ha steikt kjøttet, surer det litt. Klasker på litt CF og evt litt vann, krydrer og voila, saus og grønnsaker er klart på et blunk :) Kan jo selvfølgelig også tilsette løk og andre grønnsaker om man vil det :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.