< Tilbake til oversikten

Det første steget

#1

Venessiela sa for siden:

Da har jeg tatt det første steget og bestilt meg startpakken fra ketolyse.no.
Etter mange år med mye overvekt og ufrivillig barnløshet er det på tide å gjøre en stor forandring. Jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå, men klar for å gi alt. Jeg ønsker å gå ned 50 kg, men tenker å sette meg delmål på 10kg av gangen.


#2

Bønna200 sa for siden:

Velkommen og lykke til! Håper det funker for deg. :)


#3

Skramle sa for siden:

Masse lykke til! Jeg går også på ketolysekur, og er også ganske ny :)


#4

Marthekeannie sa for siden:

Lykke til! Holder med deg i å ha delmål, og gi deg selv ros og klapp på skulderen underveis også :)


#5

Venessiela sa for siden:

Dag 7 på ketolyse. Plaget med svimmelhet og lite energi. Tar alle vitaminene og drikker rikelig med vann (ofte tilsatt salt). Sjekket i går for første gang med stix og er i ketose.
Kjenner at det er vanskelig med max 15g kh per dag. Lengter etter en brødskive eller litt fullkornsris til middagen. Det blir mye salater og egg. Helt ærlig synes jeg ikke kjøtt smaker noe godt med bare grønnsaker eller salat. Savner ris/pasta/potet. Vanskelig overgang for en karboavhengig det her. Også frukt og gulrot savn :p Ble skikkelig sutreinnlegg det her altså, men jeg holder jo ut :p
Prøvd en del oppskrifter ("vafler, frokostpannekaker, brownies i kopp,brød") men må helt ærlig innrømme at jeg synes alt smaker fælt. Håper det bare er en tilvenningssak.


#6

index sa for siden:

Det er en tilvenningssak ja. En uke eller to til nå, så kommer nok energien tilbake igjen I fullt monn. Og det finnes jo mange gode erstatninger for ris/pasta/poteter, om det skulle være nødvendig. En av mine favoritter er sellerirot, som jeg enten steker i staver eller fløtegratinerer.

Etter fire år på lavkarbo må jeg innrømme at poteter og ris ikke smaker stort om jeg prøver, og brødmat er som å tygge skolesvamp. Rart hva man venner seg til...


#7

Supera sa for siden:

Du kan spise litt rå gulrot. Gulrot har faktisk bare 4g karbo per 100g. Det er når stivelsen blir varmet opp at bindingene blir løse og de blir tatt opp veldig fort (faktisk fortere enn rørsukker) i kroppen. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler. Men litt gulrot og dip (bland krydderet selv) for eksempel er OK.

Mange erstatninger er forferdelige. Prøv å tenk i nye baner, og ikke tenk på at du vil ha det samme som før, men i "lovlige" versjoner med all slags melerstatninger og sukkererstatninger. Alle nybegynnere leter etter "lovlig" godteri i starten. Vi har alle vært der du er, og det tar tid. Vi vil jo ikke forandre kostholdet egentlig. Men med litt mer kunnskap og erfaring så ser man plutselig at man kan lage god mat av naturlige råvarer som er fullt og holdent lavkarbo. Etter noen år på lavkarbo har det blitt unaturlig å legge til karbohydrater. Jeg er så unaturlig for meg, at jeg tenker ikke på at andre kanskje "trenger" det når jeg lager mat. For eksempel hvis jeg byr på grillmat, så glemmer jeg bort pølsebrød til karbospiserne, og ris.

Jeg håper du har noe saus også til middagen? For bare kjøtt og grønnsaker skal jeg være enig i at er trist. Jeg MÅ ha saus.

Det kan være helt greit å spise taco hvis du kutter ut skjell/lefse (bare blander det i en skål som salat)

Enig. Dette er ting som egentlig ikke smaker så godt, man har bare lært seg å like det fordi man "må". Det var ikke noe valg hjemme hos oss. Man MÅTTE spise poteter, ris og brød. Jeg innbilte meg faktisk at jeg likte brød. Men jeg likte jo egentlig bare pålegget.


#8

Venessiela sa for siden:

Jeg er virkelig ikke glad i saus så hatt lite av det, men bruker aioli eller tzatziki til middagen ofte.
Hva er forresten forskjellen på net carbs og karbohydrater? Ser på atkins produkter at det ofte står "kun 2,5 net carbs" men så står det 18 på karbohydrater.


#9

Supera sa for siden:

Saus er så mangt. Aioli og tzatziki kan brukes som saus, ja. Ellers kan jeg også foreslå pesto, pestokrem (kaldrør pestoen med creme fraich eller rømme), guacamole og selvfølgelig mer tradisjonelle sauser som bearnaise, hollandaise, sandefjordssmør, choron, carbonara, bolognese. Det må ikke være brun saus. Er møkklei brun saus selv.

Forskjellen på net carbs og carbs skal egentlig være at net carbs er de karbohydratene kroppen tar opp.

Atkins og andre firmaer som fokuserer på karbohydrater er sleipe der og karbohydrater som tas delvis opp i kroppen heller ikke blir telt med. Hvis det er 10g som tas opp 40%, så teller de det som 0g. Så jeg regner en atkinsbar som 10-15g karbohydrater. Deres "net carb" er i alle fall bullshit når jeg ser på ingredienslista. Quests-barene er litt sunnere enn Atkins-barene.


#10

Nedivekt1 sa for siden:

Hei Venessiela og velkommen hit :)
Jeg er selv på vei ned 50 kg og ønsker meg barn som en av resultatene ved det. PCOS og hormonene i kroppen blir jo mye bedre etter en god stund på sunt lavkarbokosthold, så mulighetene burde være der :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.