< Tilbake til oversikten

TV-dokumentar Fett eller Sukker

#1

heffti2011 sa for siden:

Jeg så dokumentaren Fett eller Sukker på NRK2 i går. Den ligger på nett-tv på NRK. Verdt å se.
Kort sagt så prøvde to identiske tvillinger hver sin kost i en måned. Den ene med fettfattig og sukkerrik kost, den andre sukkerfattig og fettholdig kost.
Koknklusjonen etter 1 mnd på slik kost var:
Han som spiste fettholdig og sukkerfattig kost produserte mer insulin, noe som ikke er bra, og han som spiste mye sukker hadde bedret insulinproduksjonen sin. Begge hadde gått ned i vekt, en han som spiste lite sukker hadde også mistet mest muskler.
Jeg går på Skaldemann og er litt bekymret.
Det første som slår meg er at 1 mnd er for lite for å danne seg et bilde. Noen tanker om dette?
PS! Det hjelper sikkert om du ser TV-programmet først.


#2

Supera sa for siden:

Jeg har ikke sett dokumentaren, men det at han produserte mer insulin betyr aller mest sannsynlig at han har spist mer karbohydrater, selv om han ikke har spist så mye sukker. Jeg er interessert i hva de egentlig har spist. Kanskje jeg skal se dokumentaren, men akkurat nå er jeg på jobb.

Skaldemann er veldig lite karbohydrater, og derfor veldig lite insulinkrevende. Det er ikke sammenlignbart med det kostholdet han må ha hatt.


#3

Marthekeannie sa for siden:

Jeg så også på det programmet i går. Og jeg skulle også gjerne visst hva de begge faktisk spiste. Det var fokus på fettet og sukkeret. Så om han spiste grønnsaker eller slikt kom ikke så godt frem.

Jeg går selv på lchf, og har ikke tenkt å slutte med det med det første selv om deler av det programmet kan være litt skremmende. Men kanskje jeg tar noen ekstra blodprøver når jeg er hos legen neste gang ;)


#4

index sa for siden:

Jeg så ikke programmet, men har sett noe tilsvarende før. Det største problemet er vel tidsrommet, en måned er knapt nok til å omstille kroppen engang. Og når de ikke sier noe om hva kostholdet har bestått i så sier egentlig ikke konklusjonen noe som helst.

Jeg har nå vært på lavkarbo i fire år, og måten kroppen fungerer på nå kontra for fire år siden taler sitt tydelige språk for min del. Så jeg ville ha tatt det helt med ro, at kroppen trenger sukker fremstår som helt urimelig.



#6

Lillemy71 sa for siden:

Det er jo flere slike eksperimenter med lavkarbo som er gjort og om oftest holder de på ca 4 uker og får noen helt ville verdier på bl.a kolesterol. Finner det ikke igjen nå men vet at både Hexeberg, T.Andersen og Kostholdsdoktoren har sagt at 1 mnd er alt for kort tid til å gjøre seg opp en mening om hva dette faktisk gjør for kroppen og at diverse målinger av blodet bør gjøres tidligst etter 3 mnd på et konsekvent kosthold. Nå har det jo vist seg i en del av disse eksperimentene har deltakerne spist ganske mange rare ting som ikke er forenlig med et LCHF kosthold ihvertfall, men det kommer sjelden fram.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.