< Tilbake til oversikten

Alternativ til glukose intravenøst?

#1

Mahler sa for siden:

Hei!
Jeg trenger hjelp....
Min mor spiser lavkarbo, og har gjort det i to år ca. Hun har fått kreft i tykktarmen, og skal opereres. Jeg regner med at det er stor fare for glukose intravenøst.
Her kommer mine spørsmål:

  1. Trenger hun å få glukose?

  2. Finnes det ikke et alternativ (mener jeg leste om det en gang)? Kan hun kreve å få dette?

  3. Noen steder leser jeg at man ikke skal være i ketose under operasjon. Er det noen som vet noe om dette stemmer eller ikke? Dersom man har fastet så er man vel i ketose uansett?

Setter pris på alle svar og tanker omkring dette.

Takk!


#2

nellie sa for siden:

Det er mye man kan få intravenøst under operasjon, saltvann får man vel alltid, men.. Det man får utenom det blir forordnet etter behov. Får hun glukose så et det fordi at de ser behov for det i forhold til hvordan kroppen reagerer på narkosen eller hvordan sykdomsbildet ser ut generellt. Går ikke annet å gi noe annet da. Mulig det finnes alternativer, men poenget er jo uansett å regulere blodsukkeret, så blir samma virkning.

Hun bør oppgi under forberedelsene til operasjonen at hun er i ketose, så vet de det hvis tilførselen skulle føre til ubalanser underveis.

Den generelle anbefalingen er vel å gå ut av ketose 3-4 dager før, men det har kanskje skjedd noe nytt med den anbefalingen?


#3

Carisma sa for siden:

Men for f.eks en diabetiker kan jo det være livsfarlig å tilføre sukkervann, så det må jo finnes alternativer?


#4

Mahler sa for siden:

Takk for svar!

Jeg er ganske sikker på at det finnes et alternativ til glukose. Planen er at hun skal skrive et brev til sykehuset hvor hun forklarer at hun er i ketose, selv om hun ikke har noen streng diett med unger 50 g karbo per dag. Men det er litt ok å vite hva alternativet heter dersom man blir konfrontert med det av sykehuset. Det er nok rimelig sjelden at dette er noe de må forholde seg til, så vi vil være sikre på at de ikke forholder seg til det som er best for de fleste, men det som er best for henne.

Er det noen som vet hvorfor man skal gå ut av ketose før en operasjon?


#5

nellie sa for siden:

Det er vel nettopp diabetikere som ofte får glukose intravenøst før operasjon og underveis. Pga fastingen.

Livsfarlig? Da skulle mange diabetikere dødd under helt vanlige operasjoner? Man måler jo blodsukkeret jevnlig og justerer underveis.


#6

Borghild sa for siden:

Hvorfor skulle diabetikere trenge sukker under en operasjon - sukker er jo gift for disse personene. Har dia 2 og fikk saltvann under mine operasjoner.


#7

Carisma sa for siden:

Diabetikere type 1 kan få kraftige og raske uventede reaksjoner på glukose og trenge å kompensere raskt med riktig dose insulin så å gi dem glukose høres ut som en risikosport. Det er ikke bare tatt ut av house liksom...

Mhm :ja:


#8

BenteR sa for siden:

Diabetikere får glukose og insulin under en operasjon.
Kostregulerte type 2 ikke får glukose/insulin


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.