< Tilbake til oversikten

Lavkarbo med lite/ingen melkeprodukter

#1

Jammo sa for siden:

Hei :)

Jeg har prøvd på å gå på lavkarbo uten søtning og så og si ingen melkeprodukter (utenom smør). Jeg har lagt merke til at jeg gikk ned i vekt, etter at den stod stille lenge. Så spørsmålet mitt er; Har dere noen tips/råd om hva jeg kan bruke til for eksempel istedenfor fløte. Til å lage krem, sauser o.l. Har prøvd å bruke kokosmelk til sauser og det fungerer, men har liten tro på at det fungerer på den samme måten hvis jeg skal lage rotmos.

Har tro på at det er mange andre som har erfart at de går lettere ned i vekt uten melkeprodukter.


#2

Butterfly83 sa for siden:

Til rotmos/grønnsaksmos bruker jeg bare smør. Trenger ikke fløte der :)

Vi bruker en del kokoskrem i stedet for kokosmelk om vi lager stroganoff eller andre gryter, kokosmelk til supper og mer flytende ting. Ellers finnes det jo soyaprodukter, men det vet jeg ikke noe særlig om.


#3

Carisma sa for siden:

I sverige er de glad i eggemelk som fløteerstatter, men vet ikke om det fungerer i sauser


#4

Jammo sa for siden:

Takk for råd :) Tror ikke soyaprodukter er lavkarbo.


#5

Jammo sa for siden:

Eggemelk har jeg ikke hørt om. Hva er det? :)


#6

Gerd sa for siden:

Soya er lavt på karbohydrater, men mange vil ikke bruke soya pga. hormoner.

Her har jeg en oppskrift på eggemelk (kutt ut kaffen i oppskrifta mi, så har du eggemelk). Putter du i et egg ekstra så blir den tykkere.
Den kan nok tilsettes som en slags fløte helt på slutten i sausen du vil ha, men tror (vet ikke, har ikke prøvd) ikke den bør koke.

I rotmos er det nok med en smørkladd syns jeg.
Mange sauser lages uten melkeprodukter, hollandaisesaus, bearnesaus f.eks.
Eggesmør til fisk.


#7

Lillemy71 sa for siden:

Egg (evt bare eggeplomme) kan røres inn i rotmos for å tykne/gjøre den fyldigere.


#8

Jammo sa for siden:

Så lurt :) Det skal jeg prøve en gang :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.