< Tilbake til oversikten

Tilbake på lavkarbo

#1

sigboh sa for siden:

Heisann!
Jeg var mye aktiv her for flere år siden (5-6 ?) og gikk faktisk ned 24 kg på kort tid. Holdt vekta lenge gjorde jeg også, men så sklei ting helt ut. Faren min døde, jeg fikk prolaps og alt var helt på bunnen - så jeg spiste meg rett og slett opp igjen.
Nå har jeg flyttet, gifter meg om et år og er nettopp blitt mamma til ei lita jente - så nå er jeg mer enn klar for å endre kostholdet mitt til det positive igjen også. Både jeg og gubben min startet opp på tirsdagen som var og hittill går det fint. Oppdaget at det er jo masse nye produkter som gjør hverdagen litt enklere, som ikke var her da jeg sist spiste lavkarbo :D
Det jeg lurer på som jeg ikke har funnet så mye om her inne (ja, har prøvd å lete :rolleyes: ) er at det er jo kommet en del "nye" matvarer som quinoa osv. hvordan er det i fht. karbohydrater?

Så håper jeg noen tar seg tid til å svare og at det kanskje dukker opp noen fjes jeg husker fra sist jeg var aktiv her :D


#2

kamp sa for siden:

Quinoa er korn og høyt i kh


#3

Borealis sa for siden:

Velkommen tilbake :-)


#4

BenteR sa for siden:

Teknisk sett er IKKE quinoa korn men en slektning av grønne grønnsaker som spinat.
For de som lever etter GI.lav mat, så ligger quinoa akkurat under grensen slik at den kalles lav-glykemisk mat.
Hos meg betyr det at blodsukkerstigningen kommer jevnt og trutt over flere timer og derfor unngår jeg det.
Nå synest jeg ikke akkurat quinoa smaker så fantastisk godt heller, kanskje jeg ikke har vasket den godt nok?
“Although quinoa is not a grain, botanically, but rather a seed, it has properties similar to grains. Instead of containing gluten, the protein that attaches to a carrier molecule at the intestinal level to penetrate your bloodstream, quinoa contains saponins. Saponins constitute a substance similar to soap that is produced by the plant as a chemical defense system. This is why it is recommended to rinse quinoa before cooking it. However, not all saponins are removed and the part you end up eating produces small pores in the membranes of cells lining your intestinal wall, which irritates your immune system.”


#5

heidia79 sa for siden:

Hei og hopp :-) Masse lykke til! Har akkurat tatt eit grep om lchf kostholdet mitt eg og no , etter 3-4 år vekke frå det.


#6

ancecilla sa for siden:

Hei
Har nylig startet igjen, som deg
Skal ned 20 kg
Klarte det også for 3-4 år siden, men gikk opp igjen pga ymse div (Som deg)
Kanskje vi kan følge hverandre?
A


#7

Minni1 sa for siden:

Hei hei.

Jeg er også tilbake igjen etter et langt opphold.

Følger gjerne om det er greit for dere Sigbo og ancecilla Kjekt å kunne ha noen å kunne heie oss opp sammen med .

Jeg veier meg ikke pga anstrengt forhold til vekta men kjenner det jo på klær og slikt når jeg går ned.
Tenkte å bruke målebånd etterhvert .


#8

St. Cecilie sa for siden:

Kjekt å se at det er flere som er på gang igjen, det samme her. Jeg begynte å forberede meg i helgen og hadde min første "offisielle" dag i dag. Det har gått veldig bra, og jeg kjenner at jeg har den ny-gira følelsen. Den må jeg bare prøve å holde på denne gangen, og holde det enkelt - planlegge godt, ellers så går det galt for min del. :/

Litt gal å begynne nå som sommeren starter, men jeg orker ikke å "kaste bort" mer tid. Jeg skal til Barcelona i slutten av juni, og det hadde vært veeeldig stas om jeg hadde klart å få en fin start før det. :)

Ser frem til å følge dere andre videre! :)


#9

Minni1 sa for siden:

Morro at vi er flere som tar opp igjen lavkarboen.

Jeg skal også til Barcelona i slutten av juni så det blir en utfordring.

Tenkt å ta med meg noen bokser med tunfisk så jeg kan ta å spise de dersom det er vanskelig for meg med maten.

Har alltid med meg det på tur som jeg spiser sammen med tomat, agurk og majones.


#10

Linuz sa for siden:

Jeg er også tilbake etter 4-5 år... La oss heie på hverandre!
Ser det er noen mnd siden noen av dere har skrevet i tråden, så jeg lurer på hvordan det går... Og om vi kan få 30+ forumet litt mer aktivt...?

:)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.