Kjøpte tunfiskfileter på Lidl her om dagen, da foreldrene mine skrøt uhemmet av hvor godt det var. Prøvde den ut i dag.
Tinte først en filet i romtemperatur og skyllet den så under vann. Hadde på salt og pepper og deretter la jeg den i stekepanna på forholdsvis sterk varme. Stekte i smør ca 5 minutt på hver side.
Spiste det sammen med diverse kuttede grønnsaker som jeg la med rundt fileten (brokkoli, squash, paprika, løk og redikker). NAM NAM. Tunfisken ble nydelig, faktisk over all forventning. Billig var den også. 2 fileter til 20 kr. (ca 125 gram pr filet og de var pakket i plast hver for seg)
Tunfisk er bare SÅ godt...men jeg har altså lest at det er så mye kvikksølv og miljøgifter lagret i den digre tunfisken, at de ikke anbefaler særlig av det....Uff, triste greier at vi ødelegger sånn for oss sjøl her på jorda. Men nå spiser vel ikke de fleste av oss dette daglig så...:o
Noen som har noen gode tunfisk-på-boks oppskrifter de gjerne ølnsker og dele. Er litt lei av tunfisk-på-boks i salat... blir litt kjedelig i lengden :D
Hei Tina! Jeg liker å trø nedi masse karrikrydder, majones,tomatpure, olje og paprikakrydder jeg! ganske namme! Hehe (høres sikker forj**** ut, men :p )
Ellers skal jeg forske på tunfisk-kjøttboller (tenkte å blande litt egg, soyaprotein, krydder og en boks tunfisk, og forme dem til små kjøttboller og steke dem). Skal komme tilbake med resultat! hehe!
Hva annet med tunfisk?? Hm............ :confused: Har da laget en del godt med tunfisk, men det står fullstendig stille. Pleier jo som du sier å ha det sammen med salat da. Andre forslag?
Dingpot lusker ut på sitt kjøkken-laboratorium for å forske frem spennende tunfiskpåboks-retter... fortsettelse følger...
høres ikke dumt ut.. kanskje jeg skal prøve å forske litt selv. tunfisk-kjøttboller høres godt ut, gleder meg til å få høre resultatet ;) [font=Verdana][/font]
Må bare tilføye at den tunfiskfileten ikke kan sammenlignes med hermetisk tunfisk. Smakte nesten som koteletter, (men uten bein og fettrand = les = det verste jeg vet.)
Jeg fant også disse oppskriftene med tunfisk i da jeg søkte etter dette i går. Har tenkt å prøve meg på flere av de etter hvert. Men er litt forsiktig mtp det luringen skrev. Spesielt gravide og ammende (som jeg) anbefales maks 2 bokser pr uke pga. kvikksølv.
Tror jeg fikk med meg alle nå. Ellers så husker jeg at jeg fikk servert tunfisk i avokado og majones da jeg var på New Zealand. Ble forklart av vertinnen at hun hadde most avokado, hatt i majones og tunfisk, samt krydder. Dette danderte hun i de halve skallene etter avokadoene. Lekkert og deilig.
Ble nesten sulten jeg nå:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.