< Tilbake til oversikten

Kan jeg gå for lavkarbo når jeg er så kresen?

#1

nowORnever sa for siden:

Spiser ikke kylling, fisk og liker egg kun som omelett ellers ikke så glad i det.

Er lavkarbo noe for meg ? Har lavt stoffskifte og lest om flere som har positive erfaringer med lavkarbo kosthold så har lyst å prøve. Men med en jobb som innebærer en del reiser/hotell opphold og min kresne matlyst så ser jeg dette blir en utfordring.

hva tror dere ? får jeg til en lavkarbo livstil ?


#2

HP sa for siden:

Lavkarbo kan gjøres/oppleves som veldig kjedelig. Om du trives med å spise lite variert så kan det være en fordel. Del gjerne hva du spiser, om du går i gang.


#3

Supera sa for siden:

Hvis kylling og fisk er alt du ikke liker, så er du ikke særlig kresen. Man må jo ikke ha stekt eller kokt egg. Omelett funker bra til mye mat og er fortsatt sunt så lenge du ikke legger på usunne matvarer på omeletten.

Smaksløkene våre forandrer seg også. Så mat jeg ikke likte da jeg var barn har jeg funnet ut at jeg liker nå. Jeg var ganske kresen som barn... Før spiste jeg ikke rømme, sopp eller fersk tomat for eksempel. Og disse matvarene liker jeg godt nå. Så det kan godt hende at du ikke er så kresen som du tror hvis du bare smaker på maten du sier du ikke liker.

Jeg spiser fortsatt ikke fisk eller sjømat og drikker fortsatt ikke kaffe eller øl. Dette er uspiselig og udrikkelig for meg. Jeg har prøvd og er null interessert i å like det. Det er forbud mot disse i min munn. Eller, bittelitt kaffe kan gå i sjokolade. Men da skal det være lite. "En skvett" kaffe i en sjokoladekake ødelegger kaka.

Og så har jeg litt andre ting jeg fortsatt ikke liker som for eksempel lam, kjøpedressing, kjøpemajones, sennep, surkål, kokt kål, men kan ha litt av det, men synes ikke det smaker særlig godt så jeg velger det ikke selv.

Og hvis du er veldig glad i omelett så er det ikke noenting i veien for å ha det til frokost eller lunsj hver eneste dag. Egg er jo ca den sunneste matvaren vi kan spise. Og i omeletten får man gjerne litt grønnsaker også.


#4

Yrla sa for siden:

Selvsagt kan du det. Du kan spise oksekjøtt, reinsdyr, elg, hval, kalkun, lammekjøtt, svinekjøtt og ost.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.