< Tilbake til oversikten

Nytt medlem med noen spørsmål ...

#1

LillePop sa for siden:

hei, jeg er ny her, selv om jeg har lest en del på forumet og andre steder om lavkarbo og en del rundt det. Og har nå bestemt meg for å prøve et lavkarbokosthold.

Litt om meg... Jeg er jente på 23 år og har diagnosen ME i ca 3 år men begynte å bli syk for 4-5 år siden. Formen min kan variere veldig... alt fra å bare ligge i sengen å ikke orke noenting, til å faktisk være noen timer i stallen å holde på med hester. Jeg har bestemt meg for å prøve lavkarbo for jeg har hørt veldig mange sier de får bedre form og mer energi i hverdagen av det. Pluss at jeg gjerne vil gå ned de 10 kg jeg har lagt på meg etter at jeg var syk. Jeg har fra før en glutenfri diet og har prøvd å styre unna sukker. Men på dørlige dager blir det fort lettvindt løsninger som pizza eller annen ferdigmat.

Så det jeg lurer på er om noen har noen gode tips/ideer til mat (frokost/middag/kveld) som er veldig enkel og som ikke krever minimalt med arbeid. Og på grunn av at jeg går på AAP fra nav, så er jeg også avhengig av at maten er "budsjett-venlig" så tar gjerne i mot gode råd på å få dietten billigst mulig :)


#2

kamp sa for siden:

Egg er rimelig og mettenes i alle former


#3

chili sa for siden:

Du kan lage store porsjoner med middag, eller tilbehør, og fryse ned i porsjoner.

Gjøre det når formen er ok, så du har til dager når den ikke er det :)

Gryteretter f.eks, holder seg også fint noen dager i kjøleskap.

Fisk er ofte billigere enn kjøtt.

Egg er, som Kamp sa, billig, og det går fort å lage noe av.

To enkle ting jeg lager på dårlige dager :

Laksefilet naturell (koster ca 42 kr for 4 stk): tiner en stund på benken, steker i ovnen på bakepapir med skinnet ned.

Koker egg og har liggende. Kan ha i salat, med majones på, i suppe osv.


#4

LillePop sa for siden:

Takk for gode tips :) jeg spiste veldig mye egg før på grunn av at de var så enkle å lage, så nå brekker jeg med bare ved tanken på smaken av egg =/ Laksefile er noe jeg allerede lager mye av, synes det er så greit at de kan lages fra fryst tilstand å bare putte de i ovnen uten noe mer arbeid... :)


#5

Spinnerette sa for siden:

Du kan kanskje lage frøknekkebrød eller lavkarbobrød på en god dag, sistnevnte kan jo fryses, så har du kjapp og enkel mat om man ikke er hypp på middagsmat til hvert måltid. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.