< Tilbake til oversikten

Hjelper det å kutte ut noe karbohydrater?

#1

fleur78 sa for siden:

Jeg har lavt stoffskifte og sliter med å gå ned i vekt. Vet at mange med min sykdom har god erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd det tidligere og orker ikke å gå i ketose, da jeg ble veldig dårlig av det sist og jeg er altfor glad i karbohydrater til det. Men jeg tenkte jeg skulle prøve å kutte karbohydratene der jeg kan. Spiser fra før gresk yoghurt m/blåbær, litt müsli og honning til frokost, 2 knekkebrød med ost/skinke ,makrell i tomat el, vanlig middag og knekkebrød, salat e.l. til kvelds. Tenkte ihvertfall å kutte ut poteter/pasta/ris til middagen og erstatte med grønnsaker, samt spise salat m/laks eller noe annet uten karbo til kvelds. M.a.o. blir det jo litt karbo til frokosten og lunsjen (Har ikke mulighet til å spise salat på jobben og orker ikke ta med meg hjemmefra hver dag heller). I helgene blir det nok litt mere utskeielser.
Spørsmålet er: Vil det hjelpe å kutte ned på karbohydratene i det hele tatt, eller er det enten eller liksom?

Og må jeg passe ekstra på fettet de måltidene jeg ikke spiser karbo? Kan jeg f.eks spise spekemat, brie og rømme til kveldsmat når jeg allerede får i meg noen karbohydrater i de andre måltidene, eller burde jeg da heller spise proteiner med grønnsaker og ikke noe fett?

Er ikke greia med lavkarbo at om man ikke har karbo å forbrenne så går den rett på fettcellene? Da vil jeg jo tro at om jeg spiser mindre karbo så går den isåfall raskere over til å forbrenne fett, om enn ikke like raskt som om jeg kun spise lavkarbo? Jeg trener forresten 3 ganger i uka, 2 kondisjon og 1 styrkeøkt.


#2

chili sa for siden:

Ja, det hjelper å kutte ned på karbohydratene :)

Du kan f.eks lese om Fedon Lindberg - kosthold her på forumet.

Et kosthold med opp til 150 g karbohydrater pr dag regnes som lavkarbo.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.