< Tilbake til oversikten

Chia-frø? Skjønner ikke. Kan du hjelpe?

#1

søtejenta sa for siden:

Ser at det er mange her som lager chiax grøt.
Men på mine chiax frø står det 40g karbo per 100g.
Det er da veldig mye, er det ikke? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg som kan trekkes ifra? :confused::confused:


#2

kamp sa for siden:

Hvor har du kjøpt de?


#3

Photobscura sa for siden:

Det heter chiafrø. ;) Det meste av karbohydratene er kostfiber, og blir altså ikke tatt opp i kroppen. Næringsinnholdet som er oppgitt på pakken er visst foreløbig noe mangelfullt på chiafrø du kjøper i Norge, og at kostfibrene ennå ikke er trukket fra på totalt karbohydratinnhold (som er normalen her). Jeg antar det har å gjøre med at varen fortsatt er såpass ny her til lands, at det ikke er helt oppdatert ennå.


#4

søtejenta sa for siden:

Kjøpt de på life. Men på mine står det chiax frø, er det da feil?


#5

nellie sa for siden:

Chiax er navnet på akkurat den merkevaren. Frøene heter Chia.


#6

søtejenta sa for siden:

Ok, da er det i det minste de rette frøene.

På min pakke står det 40g per 100. Men om dette er feil, er det noen som hver hvor mye det egentlig er?


#7

Photobscura sa for siden:

Omtrent 6 gram pr 100 gram.


#8

r.o sa for siden:

Skjønner at du er frovirret, jeg var det også før jeg fikk forklart dette: karboinnhold er mellom 3-6 gr og det som er viktig er at glykemisk indeks er 1. Dette betyr at selv om det skulle være 6 karber, går de så sakte i blodet at det betyr absolutt ingenting. Helt annet å få 6 karber fra sukker etc da de går straks i blodet og det betyr igjen blodsukkerstigning. Og det ønsker vi å unngå. Så spis chia med god samvittighet :)


#9

søtejenta sa for siden:

Takk for svar! Nå forstår jeg det mye bedre 👍🏼😊


#10

cicca89 sa for siden:

For å lage grøten skal det være sukrin, men er det krise hvis man bruker sukrinmelis? Evt. Samme mengde da også? :)


#11

Photobscura sa for siden:

Sukrin eller sukrinmelis - ett fett. Selv bruker jeg bare steviadråper.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.