< Tilbake til oversikten

Vin og lavkarbo

Thula sa for siden:

Har vel gjerne blitt spurt om før, men siden det er spesifikke viner så legger jeg ut et nytt innlegg.. Jeg skal på fest i morgen og lurer på et par ting:

Jeg blir veldig dårlig av alkohol, men har funnet frem til et par viner som jeg tåler uten å spy meg fillete. Den ene, som jeg vanligvis bruker med stor suksess, er en solbærvin som heter Cassandra. Den inneholder 150 g sukker pr. liter. Det virker som veldig mye, men jeg har ikke peiling på å regne ut karbohydrater, så jeg må jo bare spørre... Tror dere jeg kan drikke den uten å fyke rett ut av ketose? Den er 75 cl, og jeg drikker vel bare ca. halve flasken før jeg er i godt humør.

Et annet alternativ er Martini Asti. Er det noen som vet noe om den? Kan den drikkes kanskje? Den er jo hvit, men kanskje litt søt?

Hva pleier dere å drikke når dere er på fest? Kan dere anbefale noe??

Amica sa for siden:

Iiik, Martini Asti uten å bli dårlig? ;) Ja, den er det vertfall masse sukker i. Hum, vanskelig å si hvordan din kropp vil reagere - om du nå går ut av ketose, så er det bare å starte på`n igjen - da vet du nå det. Alle reagerer forskjellig. Bare husk at alkohol i seg selv også er brennstoff, og vil brennes før ditt eget kroppsfett (som du brenner når du er i ketose) og kan gi utslag på ketostixen.

Jeg smakte en vin som het Riesling Kabinett (er vel egentlig godt egnet til fisk og skalldyr, men) og den var veldig god :ja: ikke sur eller bitter. Bare helt ok :) Så hadde den skrukork og :p

Kanskje noen andre som har gode tips!

Husker forresten at noen sa at Atkins sa at det var (vertfall litt) ok å ta et glass vin..Men husker ikke sammenhengen :D

Muskat sa for siden:

Begge disse er viner som er tilsatt sukker. Tørre viner, hvite og røde, er ikke tilsatt sukker ut over det som er naturlig i druene, mens de vinene du nevner er tilsatt store mengder. Du kan egentlig like godt drikke sukkervann med sprit.

Hvis du kaster opp av andre viner kan det hende du ikke tåler garvesyren. Da ville jeg rett og slett kuttet ut hele vinprosjektet. Hvis du likevel vil ha litt alkohol for å komme i humør, hadde jeg tatt med ei bittelita lerke med vodka (eller annen sprit), og fylt det i farris/tab/juice glasset. Husk at vodka er 40% mens vin er 10-12 %, så hvis du blir lykkelig av ei halv flaske vin blir du like lykkelig av en dl vodka. Du trenger altså bare ei VELDIG lita flaske i håndveska. (Nå er Martinien en hetvin, tror jeg, så den er noe sterkere.)

På den måten får du den sosiale fordelen av å bli mer avslappet gjennom å drikke alkohol i godt lag, samtidig som du ikke trenger å være engstelig for at du skal reagere på garvesyren. Alkohol omdannes riktignok til sukker i kroppen, men med rein sprit kan du kontrollere at du ikke drikker ekstra sukker i tillegg.

Kos deg!
Muskat

Thula sa for siden:

Desverre så tåler jeg I HVERT FALL ikke sprit eller øl. Veldig vanskelig tilfelle. Jeg MÅ ikke drikke for å kose meg, men det er år og dager siden sist og vi har for en gangs skyld barnefri hele helgen. Kanskje jeg bare rett og slett må belage meg på å gå ut av ketose i morgen... Hm... Uff....

Amica sa for siden:

Drikker du øl forresten? Du gjør vel ikke det siden du ikke nevnte det - der har du vertfall lavkarbo øl - sådan ikke så "bra", men..

Lykke til hva enn du finner ut :)

ssskaldeman sa for siden:

Jag har druckit vin under hela min viktminskning, men jag har aldrig druckit vin på fastande mage. Så här skriver jag i ett bokmanus:

Vin är ganska problemfritt och kan drickas i måttliga mängder under din diet. Men det är några saker som du måste tänka på.

1. På den här dieten jagar vi socker, inte alkohol. Vinet måste alltså vara torrt, söta viner och starkviner är uteslutna. Öl är flytande bröd och kan alltså likställas med socker.

2. Du ska äta något innan du dricker vinet. Ta gärna en bit ost tjugo minuter före maten. Alternativt kan du dricka vinet efter maten. Men det är en så tråkig regel att jag ofta hoppar över den själv.

3. Du går inte upp i vikt av vin, men vin får dig lätt att äta saker som du går upp i vikt av! I medelhavsländerna dricker man betydligt mer vin än vad vi gör. Ändå är man smalare och kanske också friskare. Jag tror inte att man är det tack vare vinet, men det visar att vin och fetma inte hänger samman.

4. Observera dock att alkohol blockerar fettförbränningen i levern. Dricker du vin så minskar du inte lika mycket i vikt som du skulle ha gjort annars. Själv tycker jag att det är värt det.

5. Var också beredd på att du inte kan dricka lika mycket som förut. Alkohol stoppar produktionen av ketonkroppar, just det bränsle som din hjärna utnyttjar när det är brist på socker. Drick gärna vin, men drick det i små doser. Att snabbt dricka en flaska vin är som att få en klubba i huvudet!

Sten Sture

HP sa for siden:

Skriver du bok Sten Sture? Ser ut til å bli kjempebra! :ja:

Muskat sa for siden:

Dette er det samme som Michel Montignac sier, bare at han ikke snakker om ketoner. Prinsippene for bruk av alkohol er det samme.

Muskat

Nille sa for siden:

:ja: Når kroppen brenner alkohol, brenner den ikke fett. Kroppen vil alltid velge det letteste å forbrenne først. Og alhohol forbrenner lettere enn fett... dessverre.

Om man er i Atkins Induksjonsfase (de første 14 dagene) frarådes vin nettopp av denne grunn. Induksjonen er jo ment som en "renseprosess" og få igang fettforbrenningen...

Men det er bare på Atkins da. Tror ikke andre lavkarboretninger har disse anbefalingene

Og vin er godt.... og sunt - i begrensede mengder selvfølgelig ! Den du snakker om Thula, tror jeg blir 15 karber pr dl. Litt mye. Tørr rød- eller hvitvin anbefales !
:full:

Alfie sa for siden:

...eller heldigvis, vil nå jeg si :ja:

Torkil sa for siden:

1. På den här dieten jagar vi socker, inte alkohol. Vinet måste alltså vara torrt, söta viner och starkviner är uteslutna. Öl är flytande bröd och kan alltså likställas med socker.

Sten Sture[/QUOTE]

Hei
Bare for de ølfrelste! Det finnes lavkarboøl. Lavest karbohydratinnhold har REDLIGHT med 0,5 gram/ 100 gram ( 2,5 gram/halvliter) dessuten smaker den som pilsner, nesten som Carlsberg.
En mulighet i sommervarmen?

Vennlig Hilsen
Torkil Andersen

silje sa for siden:

hei!

min nabo som tar videreutdanning i næringsmiddelfag sier at man gjerne må drikke litt
alkohol fordi det øker forbrenningen...

noen kommentarer til det?

mvh silje:)

Nille sa for siden:

:ja: det er helt korrekt, for de fleste - men dessverre ikke for folk i ketose. Da går vinningen opp i spinningen fordi kroppen da brenner alkoholen og ikke fettet vi har omstilt kroppen til å brenne ! Er du i ketose på lavkarbo diett vil du ikke brenne fett/ta av så lenge det er alkohol å forbrenne. Alkohol virker også dehydrerende, men det er ikke dermed sagt at man tar av for det.... sukk dessverre....:cool:

silje sa for siden:

jaja, det var da dumt...

men takk for svar:klem:¨

silje

Ja, jag har skrivit en bok om min egen viktminskning. Den har just kommit ut i Sverige. Vem vet, kanske kommer den på norska någon gång?

Sten Sture

Det är riktigt. Jag såg tipset hos honom för flera år sedan och har tillämpat det under hela min viktminskning. Jag tror att det har varit en viktig hjälp.

Sten Sture

Jenny sa for siden:

Jeg leste boken, "Endelig slank" - om en kvinne som fulgte en litt streng Lindberg diett og gikk ned ca. 26 kilo på 5 mnd. Hun drakk rødvin hver kveld, tror jeg ... to glass i ukedagene og 3 glass i helgene - allikevel så gikk hun såpass mye ned. Hun sa også at alkoholen var med på å øke forbrenningen.

Thula sa for siden:

Drakk vinen som jeg nevnte over, og gikk ut av ketose. Det hadde jeg nok gjort uansett, for etterpå gaflet jeg i fylla i meg 3 pizzastykker... Har betalt for det et par dager nå, håper å være i ketose igjen nå! :)

Det är ungefär som jag. Jag har druckit vin nästan varje kväll, i ungefär samma mängder. Jag gick ner 35 kg på sex månader och 44 kilo på nio månader. Nu har jag gått ner mer än 60 kg. Men, som jag sa tidigare, jag dricker vinet efter maten!

Sten Sture

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.