< Tilbake til oversikten

Xylitol som søtning?

#1

Moogie sa for siden:

Hvordan er xylitol som søtningsmiddel? Er den ok? Hvordan smaker den? og hvordan er den i mat og bakst? Har noen prøvd f.eks. denne som er erytritol og xylitol blanding? Jeg har visst mange spørsmål


#2

TrillTrall sa for siden:

Jeg prøvde xylitol en gang og det smakte like kaldt som sukrin.


#3

Moogie sa for siden:

takk for svar!
Flere som har erfaring med den?


#4

Photobscura sa for siden:

Xylitol er vel greit i blant, men jeg ville gått for et annet søtningsmiddel dersom du lever ketogent (som det står i kostholdsfilosofiboksen din. ;)). Til sammenligning med eritrythol (sukrin) med en GI på 1, har xylitol 12. Ikke ille, men heller ikke noe man bør innta for mye av. En del tyggis og pastiller er søtet med xylitol, og det skal visstnok være positivt for tannhelse.
Jeg har i grunn funnet min favoritt i en blanding av stevia og sukrin. F.eks. Sukrin+ fra Funsjonell mat, eller Sweet Stevia, som er i Sunkost sin produktserie. Da reagerer jeg også minimalt på sukkeralkoholene.


#5

Moogie sa for siden:

Ja, det høres fornuftig ut. Jeg liker også stevia og erytritol blandinger. Bruker ICA sin søtstrø ofte. Det er bare at gubben ikke liker den så godt så jeg leter etter noe alternativer som han kan like.


#6

Photobscura sa for siden:

Smaken er jo som baken! Jeg synes den Sweet Stevia har minst bismak. Mannen, om han blir tuktet til det :p, foretrekker tagatesse i teen sin. Jeg har kun sluttet å kjøpe den fordi jeg må løpe på do bare jeg ser på pakka. Sukrin gold var visst heller ikke så verst. Litt brunsukkeraktig, noe som kamuflerer noe av den kjølige smaken.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.