< Tilbake til oversikten

Hårtap mann, slanking

#1

hsat sa for siden:

Hei alle!

Jeg er en mann på 21 år som har opplevd håravfall. For 1,5 år siden startet jeg med ekstrem trening, hvor jeg trente 2-3 økter nærmere hver dag. Dette varte til mai/juni 2014 (i overkant av et halvt år.) I løpet av denne tiden så spiste jeg nesten ikke karbohydrater, spiste veldig proteinrikt, mye kjøtt/fisk.

Jeg gikk ned cirka 20 kg på et halvt år (okt-13 -> mai 14). Jeg var i kraftig kaloriunderskudd, derfor jeg gikk ned så mye. Jeg ble så tynn at det ble anorektisk omtrent, spesielt fordi jeg er så høy, 188 cm, og vekta var på det laveste 75 kg!

Når livssituasjonen ble en litt annen, jeg flyttet hjem, kostholdet ble veldig annerledes, før spiste jeg veldig ensidig, men når jeg flyttet hjem for å bo hjemme spiste/spiser jeg stort sett det som er i hus.

Plutselig i oktober 14, mistet jeg veldig mye hår. Ble tynn generelt på hodet, og denne røytinga varte frem til Januar 2015. Tar kosttilskudd av multivitamin, ølgjær og ekstra b-vitamin, har gjort dette i tre mnd cirka.
Samtidig har jeg sjekket meg hos legen for all mulige vitaminer, og alt var bra, bortsatt fra at sink var i øvre nivå. Skal tilbake for å sjekke kolesterol ettersom jeg er en stressa person også.

Det er jo noe som heter mannlig hårtap, men jeg synes ikke det stemmer hos meg. Det er jo en stor psykisk påkjenning dette, og mens jeg skriver dette her så styrker det trua på at den slankinga jeg har vært gjennom har bidratt til hårtapet.

Er det noen som har noe å bidra med her? Tips? Meninger?

Settes veldig stor pris på! Tusen takk!


#2

langaard sa for siden:

Det er nok "ekstremslankinga" som er årsaken til hårtapet :) Spis skikkelig mat, så tipper jeg problemet løser seg over tid. Masse lykke til :)


#3

hsat sa for siden:

Takk for ihvertfall 1. svar! :)

Hvor lang tid kan det ta før det kommer ut igjen da?



#5

Spinnerette sa for siden:

Jeg mista masse hår da jeg ekstremslanka meg ved å ikke spise (mange år siden). Hele tjafser som lå igjen i sluket etter dusjing... Håret vokste ut igjen da jeg begynte å spise igjen, men har merket forandring i teksturen på rundt 1/5 av håret mitt. Om det henger sammen, vet jeg ikke, men det gror iallefall ut igjen. :)


#6

Photobscura sa for siden:

Typisk mannlig hårtap skjer i vikene og på kronen. Dersom det tynnes ut jevnt over, og kanskje også mister glans, kan det skyldes vektnedgangen eller endringer i stoffskiftet (som jo som kjent henger tett sammen).
Å miste hår under slanking/vekttap er veldig typisk. Kroppen prioriterer ikke håret, og det går da i såkalt "telogen fase". Ved normal slanking (og ikke nettopp ekstremt kaloriunderskudd) vil det for det meste gå over etter en tid. Sørg for å få i deg nok proteiner, fett og grønnsaker.


#7

hsat sa for siden:

Hos meg er hårtapet diffust oppå hodet...

-TS


#8

Torkil sa for siden:

Hei
Telogent hårtap ses uansett hvilken metode man slanker seg med spesiellt om vekttapet er raskt og stort. Det samme ses ved graviditet og amming. Normalt vil håret komme tilbake etter tre måneder. Omaga III (tran) vil dempe stress i kroppen og kanskje redusere hårtapet.

Vennlig Hilsen
Torkil


#9

hsat sa for siden:

Jeg hadde et veldig ensidig kosthold som var basert på mye protein og grønnsaker egentlig. Men etterhvert så begynte jeg kanskje å spise mer "vanlig", mye mindre proteinrikt, og jeg føler dette har en sammenheng med hårtapet.

Burde jeg få i meg mer proteiner? Jeg brukte vanligvis å få i meg cirka 140 gram protein dagen, til en overgang på cirka 40-50 gram proteiner dagen. Hva tror dere?

Settes stor pris på alle svar!


#10

Spinnerette sa for siden:

40-50g protein er ganske lite for en mann med såpass høyde, du kan nok øke det en god del... Og det er ikke ukjent at mangel på proteiner kan bidra til hårtap, men ved hvilken grense man "mangler" proteiner på, aner jeg ikke :p


#11

hsat sa for siden:

3 måneder etter hva?


#12

hsat sa for siden:

Dytt


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.