< Tilbake til oversikten

Jeg vil ikke ned i vekt. Hva gjør jeg?

#1

mr.me sa for siden:

Hei,
Etter at jeg begynte på fodmap-diett i november, og spesielt etter at jeg begynte å fjerne karbohydratene (ris, poteter, brød), så raser jeg ned i vekt. Dette har aldri vært ønskelig fra min side. Jeg har måttet begynne på "fodmap-lavkarbodiett" pga irritabel tarm, og har aldri hatt behov for å gå ned i vekt. Har gått ned 10 kilo siden november, og nå begynner jeg å bli ganske desperat.
Jeg føler jeg aldri blir mett når jeg spiser, men jeg kan heller ikke overspise hvert måltid heller, for da får jeg bare store mageproblemer. Å begynne å tilføre stivelse i kosten igjen er uaktuelt, det blir ikke levbart.

Noen som erfaring med dette? Vil vekten stabilisere seg etter hvert? Jeg mener, jeg kan jo ikke ende opp på 0 kilo til slutt. :D:confused:

Håper på noen tips :)


#2

Yrla sa for siden:

Jeg har gått opp 10 kilo på 11 uker på lavkarbo bare ved å spise nok. 2500-3000 kalorier og helt uten aktivitet. Fett nok gir kalorier nok. Nøtter, frø, smør, olje, avokado, fete oster, egg...Du må spise deg skikkelig mett selv om du får vondt i magen. Du vil tåle mengden bedre etterhvert. Jeg så gravid ut i begynnelsen for jeg var heller ikke vant til store mengder og skikkelig metthet. Fett tar minst plass og gir mest kalorier. Solsikkesmør, tahini etc er smekkfulle av kalorier.


#3

Yrla sa for siden:

Hvor mye har du gått ned? Husk det er mye vann karbohydratene holder på, så vannkiloene regnes ikke.


#4

vaskeklut sa for siden:

Vet du hvilke FODMAPer du ikke tåler? For om det er noen av de du kan spise (dette er veldig individuelt) så gjeninnfør de. Ellers vil jeg anbefale å lese hos alldenrarematen . Ida som skriver den har også IBS og unngår FODMAPs. Så vidt jeg husker har hun også slitt litt med undervekt.

Og hot tip uavhengig: kok kraft! Drikk kraft, bruk det i sauser, supper, gryter og alt annet. Kraft er supermat for vond tarm (til dere som nå skal si at jamen det er ikke sånn for MEG: STFU, det er mange som opplever at det er genialt.)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.