< Tilbake til oversikten

Laktosefritt melkepulver

#1

Photobscura sa for siden:

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt i Norge? Ev. i nettbutikk til en ok pris? Jeg har ei lita niese som elsker melkesjokolade, men hun har laktoseintoleranse. Jeg tenkte nemlig å lage melkesjokolade til henne, med melkefri Pamol-sjokolade, og skjønner at det kan bli litt for bløtt med f.eks. laktosefri fløte/melk.
Har forsåvidt lett etter laktosefri melkesjokolade, men så langt ikke funnet noe, det virker egentlig ikke som om det finnes i Norge, så om noen vet hvor man kan skaffe det på en enkel måte, hadde jo det vært enda enklere ...!



#3

Rin sa for siden:

Rismelkpulver fra økosjokolade

...og det er noen laktosefrie melkesjokolader på iherb å finne når man søker på dairy free chocolate. Enjoy life er et merke som gjør mye allergivennlige greier. (Å søke på paleo-sjokolade kan kanskje også gi resultater, siden det også generelt er synonymt med melkefritt?)


#4

Photobscura sa for siden:

Plamil! Ikke Pamol. Hehe. :p
Takk for svar! Det MÅ være melkesjokolade. Hun liker ikke rismelk, så da tror jeg nok det utgår. Paleo vil jo være melkefritt, så da er det sikkert ikke laktosefri melk i det heller. Hun drikker/spiser ellers laktosefrie melkeprodukter. :)
Skal sjekke iherb!


#5

Photobscura sa for siden:

Så dårlig ut på iherb, gitt ...! Fant forsåvidt melkebasert laktoseredusert melkepulver, men det var MME, og jeg vet ikke om det egner seg til sjokolade?!


#6

kamp sa for siden:

Renkost.no


#7

Photobscura sa for siden:

Ingen melkesjokolade der ... :o




#10

Lemen sa for siden:

Ahh, selvsagt. Det er alltid noe å ta hensyn til. :)

Finnes det noen her som er alternativ da? Eller, de her får man kanskje ikke tak i i Norge?
www.laktosfrichoklad.com/


#11

Photobscura sa for siden:

Ser den har den på Kinsarvik sin avdeling på Bislett, også en type uten sukkeralkoholer. Kanskje verdt å prøve ...?


#12

Photobscura sa for siden:

Ser ikke ut til at de har noen nettbutikk ... :o Jeg mener det er denne min andre søster har kjøpt til niese når hun en sjelden gang har funnet, men så bor hun også i Sverige.


#13

Lemen sa for siden:

www.matintolerans.se/2015/01/04/test-jacquot-laktosfri-choklad/

Her kan du lese tester av de ulike typene, om det er noe til hjelp. :)

Jeg er ikke selv laktoseintolerant, men måtte virkelig vri hjernen her for litt siden da jeg skulle lage kake til barnebursdag til tantebarna mine. Ikke lett å få noen god kake som både var laktosefri og glutenfri, og uten egg...


#14

Photobscura sa for siden:

Takk! Ja, ser det er den med fløte eller melk som ingen reagerer på, i hvert fall. Men hjelper jo lite, når den kun selges i fysisk butikk. :o

Heldigvis kun denne ene allergien. Hun blir så veldig misunnelig på storebror når han trykker i seg melkesjokolade, og så hender det hun spiser litt i smug, og tror ingenting skjer når ingen vet det. :p Men så går det galt.


#15

Lemen sa for siden:

Nå var det heldigvis bare gjestene som krevde allergivennlig mat i det selskapet, noe tantebarna uttrykkte stor lettelse for i etterkant. De var nok ikke så fornøyde med den allergivennlige kaka... :o

Dumt den bare er fysisk i butikke enda, vil tro at den kanskje kommer i nettbutikker etterhvert? Ser ut til at den er relatvit fersk på marketdet når jeg ser på facebook-siden deres.


#16

Photobscura sa for siden:

Ja, det hadde vært fint. :)
Nå har jeg funnet laktosefri MME basert på kumelk på iherb. Lurer på om det kan brukes i sjokolade ...? Om jeg typ smelter mørk, melkefri sjokolade, og tilsetter det, liksom ...?


#17

Lemen sa for siden:

Husker jeg smakte på ene niesen min sin melkefrie mme, og det er noe av det mest grusomme jeg har smakt. Ser ikke for meg at det blir noen god sjokolade av den, iallefall. :o Mulig at andre MME'er smaker bedre. :)



#19

Carisma sa for siden:

MME er noe helt annet enn melk! Det smaker ikke som melk i det hele tatt




#22

Photobscura sa for siden:

Men den er jo heller ikke laget på laktosefri kumelk. :)


#23

nellie sa for siden:

Er sikkert endelig forskjell på ren rismelk og det blandet med sjokolade? Rismelk smaker vel ikke stort.


#24

nellie sa for siden:

Men da er det kanskje like greit å bruke laktosefri fløte. :)


#25

Photobscura sa for siden:

Jeg søkte litt på det, og det vil dessverre ikke stivne som vanlig sjokolade. :o Blir mer sånn nougat-ish. Mao. kanskje ikke noe særlig å sende i posten. ;)


#26

nellie sa for siden:

Nei, det blir sikkert ødelagt. Jeg pleier lage min egen sjokolade av mørk + fløte. Veldig godt, men blir mykere og må spises rett fra kjøleskapet.


#27

Photobscura sa for siden:

Vil tro det er godt! Men pokker så vanskelig det skulle være, da! :o Skal høre med Kinsarvik på Bislett om den soya-greia deres smaker det minste som vanlig melkesjokolade. Sukk.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.