< Tilbake til oversikten

Usikker, gjort noe feil?

#1

FruMartin sa for siden:

Er helt ny i dette og blir litt forvirret noen ganger ;)
Fikk så mange gode svar sist, så kommer med et nytt spørsmål.
VEt jeg ikke burde veie meg hver dag, men ble igjen litt iherdig. Gikk ned 2-300 gr hver dag i et par dager og fra i går til idag hadde jeg gått opp 1 kg.
Er det normalt at man går litt opp og ned, eller kan jeg ha gjort noe galt?
Drakk litt saft i går. Zero med sitron og lime. Kan det ha gjort noe? Eller nøtter?

Her er det jeg spiste igår:
Eggerøre og bacon til frokost.
Sukkererter, paprika, og litt brie til lunsj
Roastbiff og majones til mellommåltid
Kjøttdeig, kokt kål og kokt blomkål til middag
Spiste også nøtter og babybel

Har ME hvis det kan ha noe å si.
Har vurdert å dra til Hexeberg. Ikke bare for dette da ;)


#2

Cyan sa for siden:

Det er helt normalt å variere fra dag til dag, avhengig av hvor man er i syklusen, mageinnholdet, vann etc. Hvis jeg spiser salte nøtter en kveld så går jeg lett opp en kilo eller to til neste dag. Det er ingen ting i veien for å veie seg hver dag, det kan jo være en fin måte å faktisk få et innblikk i hvilke matvarer som får deg til å samle vann og hvordan det varierer gjennom syklus. Men da må du være forberedt på å se en del av disse svingningene, og ikke få panikk, så kan du ha en dag i uken som regnes som den offisielle. Da vil du få bedre innblikk i hva som er det reelle vekttapet. Jeg veier meg stort sett hver dag, men det er kun onsdagsvekta, på morgenen - uten klær - etter jeg har tissa, som er den som gjelder. (og så spiser jeg aldri salte nøtter på en tirsdags kveld ;))


#3

Gerd sa for siden:

Det er helt normalt at vekta går opp og ned. Det kan være saltinntak, vann osv osv... Og ikke minst stress, både psykisk og fysisk stress er ugunstig.

Av egen erfaring vet jeg at det stresser både kropp og psyke å veie seg hver dag. Så min anbefaling er å veie seg 1 fast morgen i uka.

Så jeg syns du skal senke skuldrene, kjenne på alle positive effekter lavkarbo gir. Og ikke bare se på vekta, for det er bare et tall :)

Og viss du er usikker på om du spiser riktig i forhold til din retningslinje for dietten, så les deg opp. Det finnes så mange retninger innen lavkarbo. Allt fra omtrent 0 karber til 150... Finn deg en retning og lær deg den.

Lykke til :)


#4

FruMartin sa for siden:

Har lagt meg på under 50 karb omdagen. Er vel Hexeberg jeg har lagt meg på. Tenkte å ta meg en time hos henne. Mest pga at jeg har ME

Har ikke begynt å få oppleve det positive med lavkarbo helt enda. Sliter fortsatt med overgangen. Sikkert fordi jeg ikke trappet ned karbohydratene. Men regner med det er like rundt hjørnet.
Det var ikke salte nøtter jeg spiste. Men er veldig glad i salt, så greit å vite at vekten kan gå litt opp og ned av mye salt.
Skal slutte å veie meg hver dag nå;) Følte meg tyngre idag enn jeg gjorde igår.
Heretter skal jeg prøve å holde meg til 1 dag i uken ;)


#5

index sa for siden:

Det vil nok gå et par uker til før systemet er i gjenge og du kjenner at ting begynner å virke. Bare hold ut, belønningen er bra!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.