< Tilbake til oversikten

Isomalto-oligosakkarider? - Eller annen ingerdiens i hjemmelaget Questbar

#1

HelleHe sa for siden:

Jeg har lyst til å lage "hjemmelagede Questbarer", og etter å ha sett diverse oppskrifter ser jeg at en viktig ingrediens er Isomalto-oligosakkarider (IMO) - i form av sirup. Er det noen her inne som har kjøpt dette før og kan anbefale en nettbutikk – evt fysisk butikk?

Jeg har funnet et par nettbutikker som selger dette, men den ene (vitafiber.myshopify.com/) sender ikke til Norge, og den andre (www.shop.mysweetit.com/) selger så store og dyre flasker at det der er uaktuelt (billigst: 4,5 kg, $136).

Evt: Noen forslag til ingredienser som kan erstatte IMO?

Håper på svar :o


#2

Lillemy71 sa for siden:

IMO er egentlig prebiotisk fiber. Når jeg googler litt rundt dette i "sirups-form" dukker stadig vekk Yacon sirup opp, muligens at du kan bruke det? Det får du på vanlig helsekost, funksjonellmat.no, iherb.com osv.


#3

Rin sa for siden:

Jeg tipper økosjokolade sitt "FOS"-produkt (fruktooligosakkarider) burde gjøre nytten.


#4

Lillemy71 sa for siden:

Bare at det er pulverform og ikke sirup som TS skriver at h*n trenger :)


#5

Rin sa for siden:

Ah, ja. Beklager uoppmerksomheten. :o


#6

HelleHe sa for siden:

Takk for svar!

Jeg har en yaconsirup stående i skapet, og kan jo prøve med den. Men jeg fant etterhvert en asiatisk nettside (alibaba.com) som muligens sender til Norge.


#7

Lillemy71 sa for siden:

Gjorde akkurat det samme selv først ;)


#8

Lillemy71 sa for siden:

Anbefaler deg å kvalitetssjekke nettstedet før du bestiller, spesielt når det gjelder næringsmidler. Kjenne folk som har fått mye rare greier og til og med potensielt farlige ting fra enkelte nettbutikker i Asia.


#9

HelleHe sa for siden:

Takk for advarsel - da skal jeg sjekke litt mer. Det er kanskje bedre å bruke yaconsirup enn å risikere å bli forgiftet..


#10

Lillemy71 sa for siden:

Yaconsirup er jo godt og enkelt å få tak i, om ikke annet :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.