< Tilbake til oversikten

Vektnedgang

#1

FruMartin sa for siden:

Startet på lavkarbo forrige tirsdag, så ikke lenge siden.
Lurer litt på når det store vekttapet skal begynne ;)
Vet det er forskjellig fra person til person, og har lest at lavkarbo ofte kan rydde opp i kroniske lidelser først. Men er bare så redd for at jeg gjør noe feil.
Veide meg mandag og da hadde jeg gått ned 2 kg.
Veide meg tidligere i uken og da var det ikke store grammene som var borte. I går og dagen før hadde jeg gått opp igjen.Vet jeg ikke burde veie meg hver dag, men blir så ivrig. Så er det veldig frustrerende å se at vekten står stille. Nesten. Føler magen forsvinner litt, men merker ikke så mye på cm enda.

kan det være fordi jeg drikker for lite vann? Eller fordi jeg drikker vanlig svart kaffe?


#2

TrillTrall sa for siden:

Det er like vanlig at vekttapet lar vente litt på seg som at man fyker ned i vekt umiddelbart. :) Mange kropper trenger tid til å venne seg til å bruke fett som brennstoff.

Hva spiser du da, på en vanlig dag? Og hvor lang og tung er det, om du har lyst til å opplyse om det.


#3

FruMartin sa for siden:

er 170 cm og nå er jeg 77,5 kg. Bmi 27.
Ligger vel på rundt 25-35 karb om dagen.
Frokost enten lavkarboknekkebrød meg ost og skinke eller egg og bacon
Til lunsjj rester etter middag, eller salat med ost og dressing, eller egg og bacon.
Spiser mye fetaost i marinade og avokado
Middag er kjøtt og grønt
Hender jeg tar meg noe kveldsmat, skinke og brie.
ellers drikker jeg vann og 1-2 kopper kaffe.
Har drukket litt farrisbris med aromasmak de 2 siste dagene


#4

TrillTrall sa for siden:

Jeg er ingen ekspert, men om du spiser ost 3-4 ganger om dagen kan det bli litt mye, meieriprodukter kan være en vektbrems for noen. Jeg ville dog sett det an en uke eller to til før jeg gjorde noen store endringer, med mindre vekta begynner å tasse oppover.


#5

Spinnerette sa for siden:

Èn uke er alt for lite til å bedømme om du behøver å endre noe - så sant du ikke går opp i vekt (mener da over det du veide da du begynte, ikke fra dag til dag), som TrillTrall sier. Vet godt hvor kjedelig det er å se at det står stille, men man kan rett og slett ikke forvente å stupe ned i vekt, om man ikke er svært overvektig til å begynne med. Får nok finne fram bøtta med tålmodighet... :o


#6

index sa for siden:

Du har gått ned 2 kg på under en uke og lurer på når det store vekttapet skal begynne? 2 kg på en uke er myye, med såpass lav startvekt som du har så tipper jeg at du vil gå ned max en halvkilo i uken i snitt. Ikke stress med dette nå da, så lenge du spiser rett vil vekten redusere seg i et tempo som passer kroppen din. Om du går ned 100 eller 500 gram i uken, hva betyr vel det? Du vil oppleve uker der du står stille, og uker der du går opp. Men så lenge trenden over tid er nedgang er alt OK.

Ellers er jeg litt enig med TrillTrall, for mye ost og andre meieriprodukter kan være en utfordring.


#7

Lemen sa for siden:

Husk at en person på f.eks 100 kg muligens har mer vann i kroppen enn deg som bare er 77 kg, og de kg som forsvinner raskt i begynnelsen er vann. Prosentvis så er jo 2 kg hos deg mye mer enn 2 kg hos en på 100 kg, så du må huske at å sammeligne deg med andre ikke er så lurt.


#8

FruMartin sa for siden:

ja, er klar over at 2 kg er kjempe bra, men var det at jeg hadde gått opp igjen. Men veier fortsatt mindre enn startvekt :)
Må nok bare smøre meg med tålmodighet. For nok vurdere meieriproduktene om litt. Kjedelig hvis jeg ikke kan spise det. Spiser mye ost ja, det virker mettende


#9

Spinnerette sa for siden:

Spis ost enn så lenge, gi det noen uker før du eventuelt endrer noe. Og masse lykke til! :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.